In 3 storytelling stappen naar betrokken medewerkers

Storytelling People betrokken medewerkers

Betrokken medewerkers als ambassadeurs voor uw organisatie. Hoe mooi klinkt dat? De praktijk leert echter dat veel van hen al nauwelijks de kernwaarden kunnen benoemen. Gewoon om dat ze daar geen beeld, begrip en betekenis bij hebben. In deze blog leggen we uit hoe u daar met storytelling-technieken verandering in kunt brengen.

Waarom betrokken medewerkers?

In veel organisaties, wellicht ook in die van u, wordt gewerkt met medewerkerstevredenheidsonderzoeken. Alleen van het ingewikkelde woord word je al niet heel erg vrolijk. Want wat u veel liever wilt zijn betrokken medewerkers. Toch? Immers, wie tevreden is zal niet zo snel een extra inspanning leveren. Het is toch goed zo? Betrokken medewerkers daarentegen denken mee, komen met oplossingen, ideeën en heel belangrijk, worden daarvoor gewaardeerd. De vraag is dan hoe u zo’n inspirerende omgeving creëert. Dat kan door storytelling-technieken toe te passen.

Stap 1 – Vraag medewerkers naar hun verhalen

Nog steeds wordt in de meeste organisaties top-down gecommuniceerd. Targets, protocollen, strategieën, ze worden zo uitgestort op de werkvloer. Jammer, want daarmee wordt het zelflerend vermogen van een organisatie in de kiem gesmoord. Daarnaast voelt talent zich in zo’n omgeving al snel miskend. Het kan ook anders. Betrokken medewerkers kunnen en willen vertellen over hun functie. Over wat ze meemaken in het uitoefenen daarvan. Wat beter kan. Slimmer. Leg uw oor eens te luister. Of laat die medewerkers zelf hun verhaal vertellen tijdens speciaal daarvoor belegde sessies en communiceer daarover. Met andere woorden, luister naar elkaar, leer van elkaar en vertel het door. Zo ontstaat voor u het weet een lerende organisatie met trotse medewerkers die ervaren dat ze ertoe doen!

Tip 2 – Laat medewerkers meedenken over kernwaarden

Vrijwel iedere organisatie bedient zich van kernwaarden. Helaas blijven die vaak uitermate oppervlakkig. We zijn duurzaam. We zijn innovatief. De klant staat bij ons centraal. Allemaal weinig origineel, weinig inspirerend. Verder zijn deze kernwaarden helemaal niet overtuigend als het alleen maar abstracte etiketten blijven. Interessant is dan de vraag hoe je komt tot waarden die er wel toe doen. Waarden die wél worden onthouden en waar medewerkers wél beeld, begrip en betekenis bij hebben. Wie kan dat beter aangeven dan zijzelf? Ook hier bieden storytelling-technieken uitkomst. Natuurlijk mag u duurzaam en innovatief zijn. En natuurlijk is het goed dat u klanten laat weten dat hun mening en ervaringen belangrijk zijn voor u. Maar door die waarden te laden met persoonlijke verhalen en ervaringen van uw medewerkers worden ze plots een stuk authentieker, persoonlijker en daarmee geloofwaardiger en overtuigender. En uw medewerkers zelf? Die voelen zich niet langer figuranten, maar trotse ambassadeurs die maar al te graag hun ‘eigen’ kernwaarden uitdragen.

Tip 3 – Leer zelf verhalen te vertellen

Hoe communiceert u zelf met uw medewerkers? Het mooiste is natuurlijk als storytelling als communicatiemiddel verankerd wordt binnen het DNA van uw organisatie. Dat managers overtuigend het verhaal van de organisatie kunnen vertellen. Dat verkoopmedewerkers kunnen werken met klantverhalen en een customer journey. Dat medewerkers kunnen vertellen over de passie in hun vak en voor de organisatie.

Storytelling werkt openheid, vertrouwen en verbondenheid in de hand. Inspirerend leiderschap heeft alles te maken met inspireren. Gaat u eens bij uzelf te rade, bent u in staat om uw medewerkers mee te nemen naar een wenkend toekomstbeeld? Voordat mensen bereid zijn naar u te luisteren, zult u moeten vertellen wat uw verhaal is en waarom dat verhaal ook voor uw medewerkers zo belangrijk is. Vindt u dat moeilijk of voelt u zich daar onwennig bij? Kijk dan ook eens op ons ruime aanbod van storytelling workshops en storytelling trainingen. Of zoekt u een keer iemand anders om een inspirerend verhaal te delen? Kijk dan naar onze storytelling keynotes.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met uw eigen corporate story? Storytelling People wil u daar graag bij helpen. U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl en corporatestory.nl. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.