De 5 storytelling-technieken voor indrukwekkende presentaties

image 1

Wanneer was de laatste keer dat u op het puntje van uw stoel zat tijdens een presentatie of lezing? Of vraagt u zich wel eens af of úw voordracht de moeite waard was om naar te luisteren? In deze blog bespreek ik 5 storytelling-technieken, waarmee een presentatie of lezing geheid én onderhoudend én informatief wordt. Oók die van u!

Gek eigenlijk, dat heel veel presentaties en lezingen gortdroge opsommingen zijn van feiten en weetjes. Dat maakt ze niet alleen saai om naar te luisteren, ze worden ook niet of in ieder geval slecht onthouden. Waarom het dan niet eens over een andere boeg gooien? Want presentaties en lezingen kunnen wel degelijk onderhoudend en informatief tegelijk zijn. Storytelling helpt daarbij.

1. Laat uw publiek uw verhaal beleven

Een goed verteller zuigt het publiek zijn verhaal in. Niet door zijn toehoorders alles tot in detail voor te kauwen, maar door hun zintuigen aan het werk te zetten. Door het verhaal zó te vertellen dat zij het als het ware ruiken, proeven, voelen en vooral beleven.

2. Maak uw verhaal persoonlijk

Mensen identificeren zich graag met helden. Met mensen die ondanks alles doorzetten en uiteindelijk succesvol worden. Doe uw voordeel met dat gegeven. Schud die nieuwe strategie, die nieuwe dienst of dat innovatieve product dus nooit achteloos uit uw mouw, alsof u ze ter plekke bedenkt. Door te vertellen over de tegenslagen die u daarvoor moest overwinnen, over de keuzes die u moest maken en wat dat met u deed, wordt u die nieuwe en sympathieke held van uw publiek.

3. Breng karakters tot leven

In een goed verhaal komen meerdere personages voor. Breng die tot leven door ze kort te beschrijven. Ook hier geldt weer dat het de kunst is om de toehoorders zich een beeld te laten vormen van die personages. Ter illustratie: vertelt u over ‘onze CFO’, dan blijft die meneer of mevrouw abstract en kleurloos. Verhaalt u echter over ‘Ons financiële baken, een betrouwbare, vlotte veertiger die al vier marathons heeft gelopen’, dan hebben mensen daar meteen een beeld bij.

4. Werk toe naar een climax


Mooie en goede verhalen zijn de moeite waard om door te vertellen. Om te delen met anderen. Voorwaarde daarvoor is een climax. Net als de situatie onhoudbaar dreigt te worden, denk aan een naderend faillissement, een mislukte fusie, onderneemt u dié actie of vindt u dié oplossing, waarmee u de zaak ten goede keert. Waarmee er weer nieuw perspectief gloort aan de horizon. Waarmee u niet alleen uzelf hebt overwonnen, maar ook de negatieve situatie waarin u of uw organisatie verkeerde.

5. Gebruik beeld om uw verhaal te versterken

Niet zelden is een presentatie een wat uitgebreidere versie van wat er al op de power-point sheets staat. Meer van hetzelfde dus en niet echt spannend. Gebruikt u in plaats van die afgezaagde bullets dan eens beelden die uw verhaal extra kracht bijzetten. Die echt iets toevoegen aan wat u vertelt. Beelden die er toe bijdragen dat de al eerder gememoreerde zintuigen van uw publiek nóg intenser worden getriggerd.

Ter inspiratie

Een prachtig voorbeeld van een ijzersterke presentatie met storytelling-technieken vind ik nog steeds Kevin Spacey, alias Frank Underwood in de populaire tv-serie House of Cards, die een paar jaar geleden een zaal marketeers een presentatie gaf over, inderdaad, storytelling.

Persoonlijk contact

Wilt u nu gelijk aan de slag met uw eigen corporate story? Storytelling People wil u daar graag bij helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op.
U kunt ook alvast een kijkje nemen op onze websites storytellingpeople.nl en corporatestory.nl.

Download de Storytelling People App!

Wilt u nu gelijk aan de slag met uw eigen corporate story? Storytelling People wil u daar graag bij helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.