De 5 storytelling verhalen voor iedere organisatie

6113 06499162b

Er is alles voor te zeggen om storytelling in te zetten voor uw organisatie of merk. Of voor uw diensten of producten. Kunt u moeilijk bedenken wat daarover te vertellen is? Dan geef ik u 5 inspirerende invalshoeken voor uw eigen corporate story.

1. In de geschiedenis van de organisatie ligt de toekomst

Een paar jaar geleden mochten wij een corporate story schrijven over een familiebedrijf. Dat bedrijf is nu succesvol, maar dat was het in de 60-jarige geschiedenis niet altijd. De grondlegger van het bedrijf stond in de eerste jaren van zijn ondernemerschap meerdere malen aan de rand van de financiële afgrond. Tot twee keer toe moest hij zijn machinepark verkopen en opnieuw beginnen. Maar hij hield vol. Wat een prachtig verhaal school daarin. Een inspirerend verhaal ook voor de huidige generatie werknemers. Over geloof in eigen kunnen, over doorzetten, hard werken, over letterlijk bloed, zweet en tranen. Vast en zeker ligt er ook in de geschiedenis van uw bedrijf zo’n panklaar heldenverhaal.

2. Verhalen van medewerkers vergroten de geloofwaardigheid van de organisatie

Haal de mensen uit een organisatie en die bloedt dood. Logisch, het zijn immers de mensen die organisaties tot leven brengen en kleur geven. En die bijdragen aan het succes van de organisatie. Veel medewerkers kunnen en willen daarover onderhoudend vertellen. Over hoe ze zijn meegegroeid met de organisatie. Over bijzondere klantcontacten. Over speciale gebeurtenissen binnen de organisatie. Wat is er op tegen die verhalen op te tekenen? Sterker nog, die verhalen maken je als organisatie juist menselijk, sympathiek én geloofwaardig. Geen twijfel mogelijk dat er ook in uw organisatie geboren verhalenvertellers rondlopen.

3. Geen ervaring zo krachtig als die van een klant

Klanten brengen het brood op de plank. Zorgen dat de schoorsteen blijft roken. Daarom doen organisaties er alles aan om van klanten trouwe klanten te maken. Nu is het kenmerkend voor trouwe klanten dat ze in de loop der jaren veel meekrijgen van wat er binnen de organisatie zoal gebeurt. Dat kan prachtige anekdotes of verhalen opleveren. Van de eerste klant bijvoorbeeld. Of juist van de meest recente klant. Want wat zijn hun mooiste of beste ervaringen met de organisatie? Wat was de trigger om die eerste aankoop te doen? En let wel, klanten daarover bevragen levert niet alleen mooie ervaringen op, het verschaft de organisatie ook nog eens een heleboel waardevolle managementinformatie. Misschien een goed idee om de komende weken eens bij een aantal van uw trouwe klanten langs te gaan?

4. Het succes van vandaag ligt besloten in de mislukking van gisteren

In interviews horen wij vaak zeggen; ‘Dat moet je zo niet opschrijven hoor.’ Dan is er in een ver of recent verleden iets niet helemaal goed gegaan in het bedrijf of met een project. Wij leggen dan uit dat het zonde is om dat onder de mat te vegen. Want vaak leidt iets wat in eerste instantie faliekant mislukte, uiteindelijk tot de beste of zelfs meest innovatieve oplossingen. In die zin bestaan er dus geen mislukkingen. Bovendien zegt het veel over het doorzettingsvermogen van de organisatie en de mensen die er werken als ze een mislukking weten om te buigen in een succes. Ga dus eens na hoe nieuwe producten, diensten of projecten in uw organisatie tot stand kwamen. Tien tegen een dat dat ook niet zonder slag of stoot ging.

5. De branche als kapstok voor uw organisatie

Leveren de bovenstaande tips nóg niet de gewenste inspiratie op voor een boeiend en bindend verhaal, dan biedt de branche waarin u werkzaam bent wellicht nog aanknopingspunten. Want wat is daarover te vertellen? Op welke ontwikkelingen kunt u aanhaken om daar uw voordeel mee te doen?

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.