De 5 verhalen die iedere storyteller moet kennen

image 1

Storytelling is van alle tijden. En al net zo lang worden de mooiste, krachtigste en meest overtuigende verhalen ontleed. Zo ontdekte schrijver en hoogleraar mythologie Joseph Campbell (1904 – 1987) een thema in al die verhalen. Hij noemde dat ‘De Reis van de Held’. Al eerder onderzocht de Duitse Gustav Freytag, één van de meest gelezen schrijvers uit de 19e eeuw, de kracht van verhalen. Zijn studie leverde 5 verhaalelementen op die iedere storyteller moet kennen.

Hoe vertel je een verhaal dat zo krachtig is dat mensen na het horen ervan zich anders gaan gedragen? Om een antwoord op die vraag te vinden, bestudeerde Freytag onder andere de werken van William Shakespeare. Zijn diepgaande studie leidde in 1863 tot de ‘Piramide van Freytag’, ook wel ‘Dramaboog’ genoemd. De ‘Piramide van Freytag’ beschrijft de 5 elementen die terug zijn te vinden in alle krachtige verhalen, sprookjes en mythen. Tot op de dag van vandaag wordt de ‘Piramide van Freytag’ gebruikt door ‘s werelds grootste literaire-, toneel- en filmschrijvers. Daarmee is de ‘Dramaboog’ tevens verplichte kost voor alle hedendaagse storytellers.

1. Introductie

In deze fase worden de kaders neergezet. De lezer, kijker of luisteraar leert de hoofdpersonen, hun karakters en hun doelen kennen. Maar ook de tijd en omstandigheden waarin zij leven. Het verhaal is in deze fase meer beschrijvend van aard en daarmee nog ietwat statisch.

2. Stijgende actie

Er doet zich een probleem voor in het leven van de hoofdpersonen. In eerste instantie lijkt dit nog een klein en onbetekenend probleem. Langzaam ontwikkelt het probleem zich tot iets groots en ingrijpends. Het probleem gaat het leven van de hoofdrolspelers overheersen, die daarmee de controle over hun leven dreigen kwijt te raken. Het verhaal kent nu één en al dynamiek.

3. Climax

Het probleem is geëscaleerd tot iets heel groots wat de hoofdrolspelers volledig in de macht lijkt te krijgen. De climax in het verhaal is bereikt. De hoofdrolspelers maken zich op voor beslissingen of acties die beslissend voor hun verdere leven gaan worden.

4. Dalende actie

Alles lijkt verkeerd uit te pakken voor de hoofdrolspelers. Ze nemen de verkeerde besluiten en alle ondernomen acties mislukken. Nog nooit zijn ze zo ver verwijderd geweest van hun doel. Sterker nog, het lijkt erop dat het probleem zelfs zal overwinnen.

5. Ontknoping

Nu komt het er werkelijk op aan. In deze laatste fase van het verhaal vindt dé confrontatie plaats. Met een laatste krachtsinspanning gaan de hoofdrolspelers het probleem te lijf. Uiteindelijk komen ze als grote overwinnaars uit de strijd. Tevens laat deze fase in het verhaal zien wat de consequenties van die allesomvattende overwinning op de lange termijn zijn; en ze leefden nog lang en gelukkig.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.