Ceo: verhaal en leiderschap

6113 06625755b

Leiderschap is in de kern een verhaal. Wat is de rol van de ceo in de ontwikkeling van een duurzaam organisatieverhaal? Voor succes moet hij beschikken over drie persoonlijke kwaliteiten: overzicht, ontvankelijkheid, overdragen.

Overzicht

Het is essentieel dat de ceo kan inzoomen op kerndetails en uitzoomen voor the bigger picture. Hij moet patronen kunnen zien en gevoel hebben voor het dna van de organisatie. Wat houdt de organisatie bij elkaar? Wie zijn de cultuurdragers? Wat is het corporate dna? Organisaties ontwikkelen zich volgens een ‘s’-curve. Overzicht is bij uitstek: beseffen waar de organisatie staat en welke rol jij daarin gaat spelen. Het maakt nogal een verschil als de organisatie zich in de lente of in de winter van haar bestaat bevindt. In het eerste geval is structuren van het verhaal belangrijk, in het laatste geval vernieuwen. Overzicht betekent in alle gevallen: het bewustzijn om tot beslissingen te komen.

Ontvankelijkheid

Binnen de kwaliteit van ontvankelijkheid valt het duiden van zijn eigen persoonlijkheid. Wat zijn mijn sterke en zwakke punten. En het allerbelangrijkste: wat drijft mij? De innerlijke motor van de ceo transformeert uiteindelijk naar collectieve energie in de organisatie. Ontvankelijkheid betekent in de praktijk: luisteren naar zijn innerlijke stem en de verhalen van medewerkers en klanten. In de wereld staan betekent in essentie verbonden zijn met anderen. Een kernfunctie van een ceo is: het verbinden van paradoxen. Het leven is dualiteit. De dualiteit in het organisatieverhaal vraagt om verankering én vernieuwing. Het bewustzijn van de ceo daarvoor bepaalt het succes van zijn verhaal.

Overdragen

Voor elke ceo geldt bij uitstek: hij moet mensen inspireren met zijn verhaal. Eigenlijk heeft elke ceo maar één uitdaging op te lossen: zorgen dat de visie voor de toekomst tot leven komt binnen de organisatie. Overdragen van de visie heeft een aantal dimensies. Het ceo-verhaal moet de kracht van eenvoud hebben. Voor high complexity heb je immers deep simplicity nodig. Het ceo-verhaal moet overtuigend zijn. Je hebt geen waarden of visie, maar je leeft waarden en visie. Het ceo-verhaal moet ten slotte overdraagbaar zijn. Voor medewerkers én klanten én de toekomst!. Het succes in het overdragen bepaalt de betekenis van de ceo. Voorbijganger of Verbinder – dat is de kern van het ceo-verhaal.

Beschikt u over deze drie persoonlijke kwaliteiten? Wilt u storytelling inzetten om uw organisatie te versterken? Storytelling People helpt u uw verhaal scherp te krijgen. Interesse? Neem contact met ons op via de contactpagina op deze website.

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.