De Why van organisaties

641 08547238b

Veel organisaties zoeken naar hun Why. Men wil antwoord op essentiële vragen als: Waartoe zijn we op aarde? Wat bindt ons? Antwoord daarop is slechts het begin van het Why-verhaal. 5 voorwaarden voor succes met een Why.

1. Geloof

Elk organisatieverhaal begint met geloof. Waar zou Randstad zijn zonder het geloof van oprichter Frits Goldschmeding: flexibele arbeidsmarkten zijn de toekomst. Waar zou Heineken zijn zonder het geloof van Alfred Heineken: bier wordt een wereldproduct. Elke organisatie, groot of klein, begint met een geloof en moet dit geloof levend houden. De Why is daarbij de essentiële verbinder van het corporate dna en de betekenis van het merk.

2. Helderheid

Deze situaties kom ik vaak tegen. De klant is met een kleine werkgroep zelf op zoek gegaan naar de Why. Zwemmen in het eigen aquarium noem ik dat. Het levert doorgaans algemene begrippen op als innovatief, ondernemend en respect. Veelal lopen de Why en How, kernwaarden en andere verhaalelementen volledig door elkaar heen. Het basisprobleem, vooral bij grote ondernemingen, is dat er een teveel aan verhaal is. De Why is onvindbaar en onhelder. Voor een helder Why moet je het verhaal overstijgen – om zo tot de absolute kern te komen. Onze filosofie is dat de Why in één kernwoord uit te drukken moet zijn. Eén kernwoord onthoudt het makkelijkst, wat direct communicatiekracht oplevert. Helderheid is een absolute voorwaarde voor een krachtige Why!

3. Gevoel

De Why sluit aan bij diepere menselijke emoties en verlangens. De Why is de directe verbinder van de bezieling van een organisatie. Waartoe zijn wij op aarde? Antwoorden daarop mogen iets groots hebben om zo mensen te inspireren. Het bekende ‘To put a man on the moon’ in het Apollo programma van president Kennedy heeft dat grootse. Het gevoel van de Why maakt de onderneming groots. Bekend voorbeeld is Apple; de drive is niet computers te maken, maar om de wereld te veranderen. De Why van Apple is: wij zijn voorvechters voor vrijheid van keuze en anders denken. De Why van Apple is direct verbonden met menselijke creativiteit en het verlangen naar vrijheid en onafhankelijkheid.

4. Moed

Het vergt moed om vol overgave te springen in het onbekende. De Why in verbinding met de corporate story is een relatief nieuw communicatieinstrument. Het is communicatie, identiteit, reputatie en reclame in één. Alles wat nieuw is, roept vragen op. Wat is het? Hoe werkt het? Wat levert het op? Mensen zoeken daarbij graag de quick & dirty oplossing: geef maar even de Why en dan inspireren we onze medewerkers en klanten in het komende jaar. Zo werkt het dus niet. Als de Why is bepaald, duurt het vaak drie tot zeven jaren om de organisatie te bezielen met het verhaal. Echt voor de Why gaan vraagt om moed. Eigenlijk is de externe communicatie van de Why het makkelijkst. Het is verleidelijk om de kracht van de Why direct met reclametechnieken in de wereld te zetten. Maar een krachtig verhaal bouw je van binnen naar buiten. Daar ligt de echte uitdaging – om de Why waar te maken moeten we ons vernieuwen. Dat voelt soms als het springen in het onbekende. Er is moed voor nodig om dat proces aan te gaan; en te vertrouwen op de Why als inspirator en anker binnen het proces van beweging.

5. Continuïteit

De Why heeft een ongekende kracht – consistentie en continuïteit. Veranderingen gaan snel, soms te snel voor de essentie van mensen. Buiten alle ingebouwde flexibiliteit hebben mensen ook structuur nodig. Het is niet of-of, maar én-én. Beweging en anker, korte termijn en lange termijn. De Why is een strategisch instrument. Ondernemingsdoelen, kernwaarden… het zijn flexibele instrumenten. De Why echter komt het beste tot zijn recht als eeuwige waarde: het stabiele anker in de dynamiek van organisaties en ondernemingen. De Why geeft inspiratie en rust, de continue verbinder van verleden-heden-toekomst. Met de Why krijgt elke organisatie dagelijkse en lange termijn inspiratie. Die continue levendigheid en verbinding in het verhaal maken de Why tot een onschatbare waarde.

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.