Zeven tips om aansprekend te vertellen

614 06718115b

Een aansprekend verhaal vertellen is meer dan een goed verhaal hebben. Een aansprekend verhaal inspireert, motiveert en bezielt. Omdat het mensen raakt en daardoor in beweging brengt. Maar hoe kom je tot een aansprekend verhaal? In dit artikel zeven tips.

Een aansprekend verhaal vertellen gaat verder dan informeren of inspireren. Een aansprekend verhaal ‘involveert’: met gevoel en betekenis maak je toehoorders actief deelgenoot van je verhaal. Je brengt ze in beweging en neemt ze mee naar een waarachtig en werkelijk beeld van de toekomst. Of je verhaal aansprekend is wordt uiteindelijk bepaald door de toehoorders. Persoonlijke, goedvertelde verhalen, op basis van de eigen ervaring, hebben de grootste kans daarin te slagen.

Hieronder zeven tips om je verhaal aansprekend te vertellen.

1 Verscherp doelgroep en kernboodschap

Stem de inhoud en vorm van je verhaal af op wat jouw doelgroep bezighoudt. Kruip in hun huid zodat jij werkelijk begrijpt wat hen beweegt. Sluit aan op hun beleving en biedt van daaruit een nieuw perspectief.

2 Verbeeld de boodschap

Verbeeld elk onderdeel van je visie. Beschrijf vanuit een punt in de toekomst wat er gebeurd is om de visie uit te laten komen. Dit toekomstbeeld werkt sterker dan vanuit het heden vertellen wat er moet gebeuren. Op deze manier wordt de boodschap concreet, waarachtig en werkelijk.

3 Beschrijf de spannende toekomst

Verdiep je toekomstreis. Vertel hoe je de onvermijdelijke problemen overwon. Beschrijf de beren op de weg en de hordes die je nam. Deel hoe je uitdagingen het hoofd bood. Benadruk vooral hoe je rationeel en emotioneel overeind bleef.

4 Licht samenhang en betekenis toe

Geef aan hoe (toekomstige) prestaties betekenis hebben in het groter geheel. Bijvoorbeeld de continuïteit van de onderneming of je eigen groei. Vertel de bijdrage daaraan en de ‘logische’ volgende stap vanuit die samenhang.

5 Deel ervaring en gevoel

Deel tijdens de reis voortdurend wat je voelt wanneer je een belangrijk punt bereikt. Neem mensen mee in jouw beleving. Deel je gevoelens. Dat maakt een sterke verbinding tussen jouw als spreker en je publiek. Een essentieel ingrediënt van een succesvol verhaal.

6 Benadruk met persoonlijke anekdotes

Maak je verhaal krachtiger met persoonlijke anekdotes. Kies 3 kernwoorden en vertel bij elk kernwoord een aansprekende anekdote. De anekdote illustreert waarom je het zo belangrijk vindt.

7 Gebruik pakkende voorbeelden

Abstracte woorden doen niets in ons hoofd. Ze ‘raken’ ons niet. De juiste metafoor roept een beeld op dat betekenis geeft en blijft hangen. Een beroemd voorbeeld over innovatie zegt meer over de betekenis dan de letterlijke definitie van het woord.

Deze 7 stappen zijn handvatten voor een verhaal dat mensen aangrijpt. Maar aansprekend verteller word je vooral door het te doen!

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.