4 Adviezen voor storytelling op social media

sociale media storytelling story verbinden

Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel één of meerdere social media-accounts. De veelgehoorde ‘klacht’ over social media is dat het een vluchtig karakter heeft. Maar dat betekent helemaal niet dat storytelling op social media onmogelijk is.

Social media gebruik in Nederland

Alleen al in Nederland begeven zich dagelijks miljoenen mensen op social media als Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Twitter, om maar de bekendsten te noemen. Het Nationale Social Media Onderzoek 2017 van Newcom Research meldde dat WhatsApp op dit moment het meest populair is. Want inderdaad, met de nieuwe functies mag WatsApp tegenwoordig ook een heus social medium genoemd worden. WhatsApp wordt op de voet gevolgd door Facebook.

Getallen voor social media gebruik in Nederland

U wilt aantallen? Maar liefst 7.8, respectievelijk 7,5 miljoen Nederlanders gebruiken dagelijks WhatsApp en Facebook. Waarbij ten aanzien van Facebook wel aangetekend moet worden dat het aantal ouderen op Facebook flink toeneemt, terwijl het aantal jongeren afneemt. Nog wat uitkomsten, Instagram is met een groei van 41% het ongeveer gelijkblijvende Twitter gepasseerd. LinkedIn tot slot groeide met 33 procent. YouTube vraagt u? ‘Slechts’ 1,7 miljoen Nederlanders per dag. Maar dat is wél 31% hoger dan in 2016. Dat u zich dit alles goed tussen de oren print voordat u overgaat naar de adviezen.

Social media op social media is een verbinder

Corporate storytelling draait om mensen verbinden. Sociale media dragen daar aan bij.

Breng verhaalstructuur aan in storytelling op social media

Een goed verhaal is opgebouwd volgens een bepaalde structuur. Joseph Campbell’s ‘The Hero’s Journey’ gaat daar nader op in, maar ook Dan Harmon’s Story Circle is interessante en bovendien onderhoudende lees- en leerstof. Beide ‘theorieën’ gaan uit van een hoofdpersoon die met vallen en opstaan zijn doel bereikt en met alle geleerde lessen zijn leven een andere wending weet te geven. Gedurende die reis doen zich een aantal – door de storyteller zorgvuldig geplande – momenten voor, waarmee gewenste reacties van de lezer, kijker of luisteraar worden opgewekt. Wilt u online succesvol worden met storytelling, zorg dan eerst dat uw verhaalstructuur staat als een huis!

Introduceer betrouwbare hoofdpersonen op social media

Uw lezers moeten zich kunnen identificeren of emotioneel betrokken kunnen raken bij de hoofdpersonen in uw verhaal. Want pas dan kan de lezer uw verhaal ‘voelen’ en ‘beleven’. Onthoud bijvoorbeeld hoe Dove afzag van supermodellen en ‘echte’ vrouwen liet figureren in zijn Real Beauty-campagne. Over identificatie gesproken.

Gebruik hoofdstukken in storytelling op social media


Het is niet gezegd dat een verhaal in één keer verteld of getoond moet worden. Juist op social media kunt u steeds nieuwe hoofdstukken of nieuwe verhaallijnen toevoegen. Refinery29.com, een internationaal online lifestyle-platform voor vrouwen, nam de proef op de som en plaatste een serie Facebook-advertenties die samen een afgerond verhaal vormden. De resultaten gingen alle verwachtingen te boven. Want niet alleen leverden de uitingen een conversiestijging van 56% op, ook de online aankopen namen toe met maar liefst 10%. Waarvan akte!

Betrek uw publiek in uw verhaal op social media

Natuurlijk kunt u op de social media helemaal los gaan over de eigenschappen van uw merk, product of dienst. Maar zit uw doelgroep daar op te wachten? Onze ervaring is dat het vele malen effectiever is in te zoomen op de interesses van uw doelgroep, zodat u daar uw verhaal op af kunt stemmen. Wat vindt die relevant? Waarover wil die meer weten? Wanneer u daar op inspeelt, zult u merken dat uw verhalen steeds vaker worden ‘geliked’ en ‘geshared’. Sterker nog, als u eenmaal een trouwe schare digitale fans heeft opgebouwd, kunt u hen zelfs vragen te participeren in uw verhaal. Authentieker kan het niet, sympathieker wordt het niet.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.