Corporate story telling

Leiderschap en storytelling

By 10 December 2014 No Comments

Leiderschap is overal. De leider moet authentiek zijn en een verhaal hebben. Makkelijker gezegd, dan gedaan. Hoe zorg je voor het juiste leiderschapsverhaal en hoe vertel je dat inspirerend?

Verhalen van leiders

Voor een leiderschapsverhaal kun je altijd terugvallen op voorbeelden van grote leiders; van het kaliber Winston Churchill, Martin Luther King en Nelson Mandela. Je kunt daarbij gebruik maken van inspirerende uitspraken. ‘I have a dream…’ is natuurlijk een evergreen. Maar inspiratie kan ook komen van onbekende grootheden. Jaren geleden maakte ik een tocht op de racefiets met een bijzondere persoon. Ik werkte hard; hij niet. Ik had geen belangstelling voor Egyptische mythologie; hij wel. Hij dropte met elke pedaalslag van die wijs-dwarrelende zinnetjes. Deze is bij mij altijd blijven hangen: ‘Alles in het leven is onzeker, de enige zekerheid ligt in jezelf’!

Leiderschapsverhalen

Alles wordt tegenwoordig ingewikkeld gemaakt. Eigenlijk moet de leider alles simpel maken. Een simpel verhaal. In grote lijnen lopen de gebruikelijke leiderschapsverhalen zo. Hier staan we! Dat is de stip aan de horizon waar we naartoe willen! Als we samen in beweging komen gaan we succes boeken! Hier ontbreekt iets essentieels: het persoonlijke verhaal van de leider. Elk verhaal, zo ook leiderschap, begint bij jezelf. Je moet nadenken over vragen als: wat drijft mij? Waarin geloof ik? Innerlijke antwoorden zijn lastiger vinden dan uiterlijke. De BMW is zo gekocht, maar hoe transformeer ik mijn persoonlijke verhaal naar een gemeenschappelijke verhaal? Dat is natuurlijk een ander verhaal.

Persoonlijke verhalen

De vent is de tent. Een oude wijsheid, maar een die blijft gelden. Een leider moet juist zijn stempel op het geheel drukken. Maar dan wil je als medewerker of klant wel weten: waar gelooft hij in? Storytelling – een persoonlijk verhaal – heeft een grote overtuigingskracht. Juist het ‘kleine verhaal’ kan veelzeggend zijn. En daardoor een brug vormen naar hoofd en hart van de ander. Je bent overtuigend door jezelf te zijn. Ikzelf ben een middenstandskind. Mijn vader en moeder hadden jarenlang een frietzaak; alle producten werden in eigen keuken gemaakt. Geboeid stond ik als kleine jongen in deze wereld: de continue verbinding met klanten, altijd hard werken met een lach en elk product top in kwaliteit. Mijn vader begreep ik toen niet altijd: hij had meer aandacht voor de klant dan voor mij. Ik zocht dan ook in de eerste jaren van mijn leven een leven met minder hard werken. Nu begrijp ik mijn vader beter: werken met passie is het begin van elk (leiderschaps)verhaal…