Corporate story telling

Met storytelling een team smeden

By 10 December 2014 No Comments
storytelling team verhaal story

Een kerncompetentie voor organisaties is het vermogen zowel te kunnen binden als te kunnen boeien. Niet omdat het een garantie biedt dat de beste mensen altijd blijven, maar wel omdat dit het beste uit mensen haalt en leidt tot organisaties met de best passende mensen. Daar profiteren beide van. Inspireren, de missie van de organisatie helder uitdragen, voorbeeldgedrag tonen en verschillen tussen medewerkers erkennen. Kortom, ze binden en boeien. Welke tools zijn daarvoor voorhanden?

Wat is storytelling?

Storytelling is een communicatiemiddel dat je kunt inzetten om mensen te betrekken en eventuele drempels weg te nemen. Anders gezegd: een manier om het verhaal van een merk/organisatie tot leven te brengen. Niet meer, niet minder. Een sterk voorbeeld hiervan, zij het met een marketingvleugje, is Stichting ALS. Via de Ice Bucket Challenge trok zij afgelopen zomer alle aandacht naar zich toe, zodanig dat een verdere uitleg hierover ons volstrekt overbodig lijkt. Ook Nike, Lego en ASN Bank maken zich op eigen wijze ‘schuldig’ aan storytelling, evenals Levi’s en Spieren voor Spieren. Zo produceert laatstgenoemde stichting sinds een tijdje korte films waarin kinderen met een spierziekte 24 uur worden gevolgd. Naast het kind zijn de andere hoofdrollen bewust weggelegd voor de ouders en behandelend artsen, zodat alle invalshoeken worden belicht voor de kijker. Doel van deze geboden transparantie is meer begrip en inzicht te creëren. Een ander actueel praktijkvoorbeeld van storytelling is Levi’s. Dit beroemde jeansmerk startte laatst het zogeheten ‘Live in Levi’s’-project. Wie de themasite bezoekt, krijgt een video te zien waarin invloedrijke mensen wereldwijd vertellen wat hun jeans voor hen betekent. Tweets en Instagram-foto’s met de hashtag #LiveinLevis worden eveneens op het platform geplaatst.

Storytelling en body language

Onder meer de zojuist geschetste illustraties tonen aan dat video een veelvuldig toegepaste tool is om een boodschap kracht bij te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een autodealer waar klanten pas tien minuten na binnenkomst worden aangesproken. Vaak kun je aan iemands houding aflezen wat hij denkt. Beelden zoals bij die autoverkoper lenen zich dan ook goed om bepaalde pijnpunten bespreekbaar te maken. Sterke quotes van klanten zijn eveneens geschikte middelen om een verhaal te vertellen. Door te delen hoe zij iets hebben ervaren kom je namelijk snel tot de kern.

Storytelling en boeien

Maar wat is nou de link van storytelling met het binden en boeien van medewerkers, vraag je je wellicht af. Heel simpel, want op een verhalende wijze kom je effectiever binnen in iemands brein. Doordat je doordringt ben je beter in staat diegene in de gewenste richting te sturen en kun je hem of haar voor de organisatie behouden. “Storytelling ontleent zijn kracht aan de verbinding. Je moet elkaar raken, bereiken. Een bedrijf kan wel roepen dat het geweldig is, maar als de medewerkers zelf dit heel anders ervaren dan is het einde zoek natuurlijk”, vindt Mathieu Jacobs, oprichter/directeur van Storytelling People. Ruim tien jaar nu ontsteekt dit bureau het vuur van corporate stories in bedrijven, ter versterking van hun reputatie, medewerkerbetrokkenheid en klantloyaliteit. Jacobs legt uit dat branding één laag is van storytelling. Binden en boeien is weer een stapje verder.

Interactiviteit

Gewichtig bij storytelling is dat de centrale vraag zo helder mogelijk is: wat voor verhaal deel je met elkaar in een organisatie? Wie zijn wij en waar staan we voor? Enige waakzaamheid is daarbij wel geboden. “Er is een verschuiving gaande. Vijftig jaar terug gingen medewerkers naar hun werk en kregen ze salaris. Tegenwoordig zijn bepaalde waarden, zoals verdieping in het leven bijvoorbeeld, steeds belangrijker. Met name onder hoog opgeleide werknemers is dat het geval”, constateert Jacobs. Ook willen medewerkers zichzelf terugzien in een verhaal, meent hij. Alleen maar zenden is niet meer van deze tijd, het zijn de medewerkers die een ‘story’ verder moeten ontwikkelen. De dialoog zoeken en interactiviteit bieden is dan ook het devies voor organisaties. “Social media leent zich hier goed voor bijvoorbeeld. Of laat mensen anders videoportretten posten op je website. Dat geeft mensen het gevoel dat ze gezien worden, met ideeën kunnen komen en deel uitmaken van een team.” Prettige bijkomstigheid van dit soort kanalen is dat je aan de hoeveelheid likes en retweets kunt aflezen of een verhaal mensen wel of niet boeit.

Menselijk verhaal op de werkvloer

Een verhaal is een menselijk middel. Iets waar je al snel een gevoel bij krijgt. Je kunt er makkelijk naar luisteren en een verhaal draagt bij aan het samenbrengen van mensen. Storytelling kan eveneens in praktische zin, dus direct op de werkvloer, nuttig zijn. Bijvoorbeeld ter ondersteuning van medewerkers in hun werkzaamheden. Neem de verkoop van levensverzekeringen. De emotie die hier vaak bij komt kijken maakt dit een complexe aangelegenheid. Des te meer is het dan zaak dat je de menselijke situatie belicht voor de medewerker. Maak een klantschets en breng het klantverhaal de organisatie in door het te publiceren.

In een notendop

  • De volledigheid van een verhaal is één van de meest essentiële elementen van storytelling. Bedenk vooraf goed wát je ermee wilt bereiken, anders blijft succes geheid uit.
  • Vertel eenvoudige verhalen, bij voorkeur in een gemeenschappelijke taal. Voorkom dat je langs elkaar heen praat.
  • Stel geen randvoorwaarden. Blaas niet te hoog van de toren, aangezien dit steevast een averechts effect teweegbrengt.
  • Voorzie medewerkers niet alleen van relevante informatie, maar maak ook duidelijk hóé ze met klanten kunnen communiceren. Vergelijk het met de ambachtelijke meester vroeger, die zijn leerlingen de fijne kneepjes van het vak leerde.
  • Blijf dichtbij jezelf. Bedenk dat niet iedereen op exact dezelfde wijze hetzelfde verhaal kan vertellen en ieders aandacht kan vasthouden. Ga voor de essentie.
  • Laat je inspireren door TED Talks. De écht goeie sprekers springen eruit, oftewel zij die geen hulpmiddels zoals afbeeldingen of teksten nodig hebben. Middels hun verhalen maken zij de connectie.