De 6 storytelling tips voor een krachtige missie

Storytelling People Missie3

‘Ondernemingen waarvan de medewerkers de missie begrijpen, scoren 29% beter dan andere ondernemingen’. Aldus Wyatt Work, een wereldwijd opererende consultancy firma in 2012. Deze conclusie toont onomstotelijk het belang van een inspirerende missie aan. Maar waar moet die dan aan voldoen? In deze blog geven wij je daar de 6 beste tips voor!

Met een missie, hét fundament voor je corporate story, vertel je wie je bent en wat je doet. Je zoomt in op je bestaansrecht. Wat wil je betekenen voor wie? Wie is je klant en in welke generieke behoefte van hem of haar voorzie je? Wie zijn je stakeholders en wat beloof je hen? Tot slot geeft je missie antwoord op de vraag waar je als organisatie voor staat en waar je op aangesproken mag worden. Dan gaat het over normen, waarden en overtuigingen, over intenties en ambities voor de toekomst. Tot zover de theorie.

Over naar de praktijk van alledag. Dan zijn de antwoorden op al die vragen nog wel te bedenken. Maar die antwoorden op een intrigerende en inspirerende samen te vatten tot een klip en klare visie, zonder wollig of vaag over te komen, dat is andere koek. Daarom nu de 6 beste storytelling tips daarvoor!

Tip 1 – Motiveer eerst het ‘waarom’, dan het ‘hoe’ en ‘wat’

In een missie ligt het DNA van de organisatie besloten. Een missie gaat daarmee verder en dieper dan het enkel beschrijven van ‘uiterlijkheden’ als producten en productiewijzen. Waarom doe je als organisatie wat je doet? En voor wie doe je dat? Pas als je het antwoord op deze vragen hebt, kun je mensen écht raken. Meer weten over het ‘waarom’, ‘wat’ en ‘hoe’? Google dan eens naar Simon Sinek en zijn ‘Start with why’.

Tip 2 – Maak je missie spannend

Schrijf je missie zo op dat klanten en (overige) stakeholders maar al te graag willen ervaren wat jij te bieden hebt. Een beetje spanning opbouwen kan dan geen kwaad. In dat kader, verhalen, hoe kort ook, worden altijd onthouden. Beter dan droog opgesomde feiten en statements. Doe je voordeel met die wetenschap.

Tip 3 – Wees eerlijk en geloofwaardig


Beloof in je missie alleen dat wat je kunt waarmaken. Natuurlijk mag je er wel je ambitie in door laten klinken, mits die realistisch is. Ervan dromen naar de maan te reizen of beloven dat je in 2020 de eerste maanreizen aanbiedt? Het eerste getuigt van een gezonde ambitie, het tweede is – vooralsnog – luchtfietserij. Tenzij je Richard Bransson heet natuurlijk!

Tip 4 – Schrijf je missie zo eenvoudig mogelijk op

Bij eenvoudig taalgebruik denken veel mensen gelijk aan Jip en Janneke-achtige teksten. Maar laat die voor wat ze zijn, je klant en je (overige) stakeholders zijn geen kleine kinderen. Tegelijk moet je wel vakjargon en managementafkortingen proberen te vermijden, zoals termen als ‘winstmaximalisatie’ of ‘maximale aandeelhouders-waarde’? Formuleer je missie dus helder en begrijpelijk.

Tip 5 – Houd je missie beknopt

Een krachtige missie past met gemak op een A4-tje. Dat is ook de enige manier om ervoor te zorgen dat je klanten en (overige) stakeholders je missie onthouden. Focus altijd op de hoofdlijnen. Er zijn genoeg middelen waarmee je in een later stadium meer gedetailleerd kunt communiceren.

Tip 6 – Deel je missie met de wereld

Bedenk altijd dat je de wereld heel veel moois te bieden hebt. Dus, be good and tell it! Laat zien dat de missie meer is dan woorden op papier. Laat ervaren wat de missie betekent voor mensen en de wereld. Gebruik de missie dan ook als een spiegel voor de eigen corporate story: is onze missie nog altijd betekenisvol? Zorg voor verhalen die dat statement onderstrepen.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Brochures aanvragen

Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.