Wat maakt storytelling impactvol?

Anekdotisch vertellen

Wat storytelling zo impactvol maakt, is dat verhalen veelal een emotionele laag en betekenis hebben voor mensen. Verhalen raken ons op een dieper, persoonlijk niveau. Met verhalen kunnen we onze eigen ervaringen spiegelen aan de personages en situaties binnen het verhaal, waardoor we meer zicht krijgen in onszelf. Verhalen kunnen ons inspireren nieuwe perspectieven te ontdekken en persoonlijk te groeien. En ten slotte vergroten verhalen onze verbondenheid met de mensen en wereld om ons heen. Verhalen versterken zo onze identiteit en betekenis in het leven.

Goede storytelling heeft positieve invloed

Een ander belangrijk aspect van storytelling is dat we verhalende informatie beter onthouden en begrijpen. Verhalen stellen ons in staat om ingewikkelde informatie op een gestructureerde en betekenisvolle manier te verwerken. Storytelling heeft een sterk effect op ons brein en bewustzijn. Wanneer we naar verhalen luisteren of deze lezen, stimuleert dit verschillende delen van onze hersenen, zoals het visuele, het auditieve en het emotionele centrum. Dit is het gevolg van de manier waarop onze hersenen informatie in een verhalende structuur en een betekenisvolle context plaatsen. Zeker als verhalen voor ons een emotionele impact hebben, wordt die informatie sterker in ons geheugen opgeslagen. Neurowetenschappers hebben ontdekt dat wanneer we naar verhalen luisteren, oxytocine vrijkomt, een hormoon dat bij ons gevoelens van verbondenheid en empathie losmaakt. Goede storytelling heeft positieve invloed op ons emotionele, sociale en psychologische welzijn.

  1. Neurale koppeling: Wanneer een verhaal wordt verteld, ervaren luisteraars een proces dat neurale koppeling wordt genoemd, waarbij de activiteit van hun hersenen synchroniseert met de hersenen van de verteller. Hierdoor kan het publiek de gebeurtenissen van het verhaal beter begrijpen en beleven.
  2. Emotionele betrokkenheid: Boeiende verhalen roepen emotionele reacties op, wat de hersenen helpt om informatie te verbinden en vast te houden. Deze emotionele betrokkenheid maakt verhalen memorabeler en betekenisvoller.
  3. Spiegelneuronen: De spiegelneuronen van de hersenen worden geactiveerd als we een verhaal horen, waardoor we ons kunnen inleven in de personages en hun emoties kunnen voelen alsof het onze eigen emoties zijn.
  4. Vrijkomen van neurochemicaliën: Luisteren naar of lezen van boeiende verhalen kan het vrijkomen van neurochemicaliën zoals dopamine (geassocieerd met plezier en beloning) en oxytocine (geassocieerd met vertrouwen en verbondenheid) in gang zetten, wat leidt tot meer focus, motivatie en sociale binding.
  5. Beter leren en geheugen vasthouden: De hersenen verwerken informatie efficiënter wanneer het in een verhalende vorm wordt gepresenteerd, waardoor die gemakkelijker te onthouden en op te roepen is.
  6. Cognitieve stimulatie: Verhalen vertellen stimuleert creatief denken door de verbeelding aan te spreken en complexe ideeën, scenario's of problemen op een begrijpelijke manier te verbeelden.

Ja, ik ben geïnteresseerd in storytelling!

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochures aanvragen

Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure
Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.