Wat storytelling zo impactvol maakt, is dat verhalen veelal een emotionele laag en betekenis hebben voor mensen. Verhalen raken ons op een dieper, persoonlijk niveau. Met verhalen kunnen we onze eigen ervaringen spiegelen aan de personages en situaties binnen het verhaal, waardoor we meer zicht krijgen in onszelf. Verhalen kunnen ons inspireren nieuwe perspectieven te ontdekken en persoonlijk te groeien. En ten slotte vergroten verhalen onze verbondenheid met de mensen en wereld om ons heen. Verhalen versterken zo onze identiteit en betekenis in het leven.
Een ander belangrijk aspect van storytelling is dat we verhalende informatie beter onthouden en begrijpen. Verhalen stellen ons in staat om ingewikkelde informatie op een gestructureerde en betekenisvolle manier te verwerken. Storytelling heeft een sterk effect op ons brein en bewustzijn. Wanneer we naar verhalen luisteren of deze lezen, stimuleert dit verschillende delen van onze hersenen, zoals het visuele, het auditieve en het emotionele centrum. Dit is het gevolg van de manier waarop onze hersenen informatie in een verhalende structuur en een betekenisvolle context plaatsen. Zeker als verhalen voor ons een emotionele impact hebben, wordt die informatie sterker in ons geheugen opgeslagen. Neurowetenschappers hebben ontdekt dat wanneer we naar verhalen luisteren, oxytocine vrijkomt, een hormoon dat bij ons gevoelens van verbondenheid en empathie losmaakt. Goede storytelling heeft positieve invloed op ons emotionele, sociale en psychologische welzijn.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.