Kennisbank
Storytelling People

Hoe zorg je voor een krachtig organisatieverhaal?

Kun je een hele organisatie vangen in een verhaal dat direct associaties oproept met wat uw organisatie zo onderscheidend maakt en zo raak typeert? Dat kan zeker en daarbij hanteren wij een aantal uitgangspunten:

1. Ken je doelgroep: Begin met het begrijpen van je doelgroep, inclusief medewerkers, klanten, investeerders en andere belanghebbenden. Wat zijn hun waarden, interesses en behoeften? Het verhaal moet relevant en aansprekend zijn voor deze doelgroepen.
2. Definieer je missie en waarden: Zorg ervoor dat je een duidelijke en sterke missie hebt die de ‘waarom’ van je organisatie verklaart en de kernwaarden die je organisatie leidt. Dit zijn de bouwstenen van je verhaal.
3. Identificeer je unieke Identiteit: Wat onderscheidt je organisatie van anderen? Identificeer je USP’s benadruk die in je verhaal.
4. Vertel een verhaal: Gebruik storytellingtechnieken om je verhaal levendig en boeiend te maken. Vertel geen droge feiten, maar gebruik anekdotes, voorbeelden en emotie om je verhaal tot leven te brengen.
5. Houd het eenvoudig en consistent: Maak je verhaal beknopt en gemakkelijk te begrijpen. Zorg ervoor dat alle medewerkers en belanghebbenden het verhaal op dezelfde manier begrijpen en vertellen. Consistentie is cruciaal.
6. Toon Impact: Laat zien hoe je organisatie een positieve impact heeft op de samenleving, klanten, medewerkers en het milieu. Concreet bewijs van impact kan je verhaal geloofwaardiger maken.
7. Betrek medewerkers: Laat medewerkers deel uitmaken van het verhaal. Zorg ervoor dat ze zich kunnen identificeren met de missie en waarden en moedig hen aan om het verhaal intern en extern te delen.
8. Wees eerlijk en transparant: Wees open over zowel je successen als uitdagingen. Transparantie creëert vertrouwen bij je belanghebbenden.
9. Leef je verhaal: Zorg ervoor dat je organisatie handelt in overeenstemming met het verhaal. Het verhaal moet worden weerspiegeld in de dagelijkse praktijk, besluitvorming en activiteiten van de organisatie.
10. Evalueer en pas aan: Het creëren van een krachtig organisatieverhaal is een doorlopend proces. Blijf het verhaal evalueren en aanpassen aan veranderende omstandigheden en de feedback van belanghebbenden.
11. Communiceer en meet impact: Verspreid je verhaal via verschillende kanalen, zoals websites, sociale media, marketingmaterialen en interne communicatie. Meet de impact van je verhaal door te kijken naar betrokkenheid, klantloyaliteit, medewerkerstevredenheid en andere relevante KPI’s.

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.