We gaan samen met u op zoek naar aansprekende verhalen, feiten en wetenswaardigheden. U vertelt, wij luisteren. Dan draaien we de rollen om. Wij vertellen u wat we gehoord en gezien hebben. Ter controle. Om te zien of we op dezelfde golflengte zitten. U wilt met het verhaal de organisatie dichtbij mensen brengen. We willen natuurlijk in ieder geval weten: Wie bent u als organisatie? Waar komt u vandaan? Waarom doet u wat u doet? Waar staat u nu? Waar gaat u naartoe? De antwoorden op deze vragen – tezamen met de Waarom – Hoe – Wat – vormen de ingrediënten van elk organisatieverhaal. Het wij-verhaal vertelt: Wij gaan voor een doel. Wij delen een mentaliteit. Wij ‘zijn’ de organisatie. Wij zijn trots op onze betekenis voor de samenleving.
Onderstaande kernvragen geven richting aan de inhoudelijkheid van het organisatieverhaal:
1. Waarom bestaat onze organisatie?
- Wat is de missie van de organisatie?
- Wat proberen we te bereiken?
- Waarom is het belangrijk dat onze organisatie bestaat?
2. Wat zijn onze kernwaarden?
- Welke principes en waarden vormen de basis van onze organisatiecultuur?
- Wat zijn de overtuigingen die ons leiden in ons werk?
3. Wat maakt onze organisatie uniek?
- Wat onderscheidt ons van andere organisaties in onze branche of sector?
- Wat zijn onze unieke sterke punten en kenmerken?
4. Wat zijn onze doelen en ambities?
- Welke concrete doelen streven we na op korte en lange termijn?
- Wat willen we bereiken als organisatie?
5. Hoe zijn we gegroeid en geëvolueerd?
- Wat is de geschiedenis van onze organisatie en hoe zijn we gekomen waar we nu zijn?
- Welke belangrijke mijlpalen en veranderingen hebben we doorgemaakt?
6. Hoe dragen we bij aan de samenleving of gemeenschap?
- Welke maatschappelijke impact heeft onze organisatie?
- Hoe dragen we bij aan het welzijn van de samenleving of de gemeenschap waarin we actief zijn?
7. Wie zijn onze belanghebbenden?
- Wie zijn de mensen en groepen die het meest betrokken zijn bij onze organisatie?
- Wat verwachten zij van ons?
8. Hoe ondersteunen we medewerkers en ontwikkelen we talent?
- Hoe investeren we in de groei en ontwikkeling van onze medewerkers?
- Hoe dragen we bij aan hun persoonlijke en professionele succes?
9. Wat zijn enkele voorbeelden van onze impact en successen?
- Kunnen we concrete voorbeelden geven van projecten, initiatieven of prestaties die onze missie en waarden weerspiegelen?
- Wat zijn onze successen die we willen delen?
10. Hoe ziet de toekomst van onze organisatie eruit?
- Wat is onze visie voor de toekomst?
- Waar willen we naartoe groeien en hoe zien we onszelf over bijvoorbeeld vijf of tien jaar?