We kunnen ons soms nog zo rationeel opstellen, uiteindelijk laten we ons graag meeslepen door een onweerstaanbaar verhaal. We laten ons graag raken, beroeren en zo kunnen we ineens beseffen dat een bedrijf, een merk en een organisatie ons meer zegt en doet dan het andere. Dat heeft alles met likeability te maken en dat heeft weer veel meer te maken met storytelling dan traditionele reclame. Storytelling brengt boodschappen niet in de hapklare brokken van reclame, maar omkleedt ze met persoonlijke ervaringen, gezichtspunten, herinneringen en menselijke achtergrondverhalen. Goede storytelling doet niet aan zenden, het is ook ingesteld op ontvangen, dialoog en interactie. Zie de onlinewereld van nu en het is geen wonder dat storytelling zo effectief is.
Verhalen vertellen is een effectieve manier om informatie over te brengen omdat het boeiend en memorabel is. Het nodigt de luisteraar uit voor een reis door een levendig verhaal, dat emoties en beelden oproept en de verbeelding prikkelt. Bovendien kunnen verhalen mensen helpen een band met elkaar op te bouwen, vertrouwen te versterken en een gevoel van gedeeld begrip en wederzijds respect te creëren. Verhalen helpen ook om complexe informatie en ideeën tot leven te brengen door het gebruik van levendige en betekenisvolle elementen.
Door gebruik te maken van fantasierijke verhalen om de kernboodschap te illustreren, kunnen verhalen helpen om complexe ideeën op een begrijpelijker manier over te brengen. Met verhalen kunnen we emoties opwekken en het publiek helpen zich de gedeelde ideeën beter te herinneren.
1. Emotie: Verhalen roepen emoties op bij het publiek. Emotionele betrokkenheid maakt een verhaal memorabel en dwingt mensen om aandacht te schenken en zich ermee te identificeren. Het kan variëren van vreugde en verdriet tot empathie en inspiratie.
2. Identificatie: Goede verhalen hebben personages of situaties waarin mensen zich kunnen identificeren. Dit creëert een persoonlijke band en maakt het verhaal relevant voor het publiek.
3. Conflicten en uitdagingen: Verhalen hebben vaak conflicten of uitdagingen waarmee personages worden geconfronteerd. Dit zorgt voor spanning en interesse, omdat mensen willen weten hoe deze uitdagingen worden overwonnen.
4. Heldere boodschap: Effectieve verhalen hebben meestal een duidelijke boodschap of moraal. Het verhaal brengt een specifieke boodschap over die het publiek kan begrijpen en onthouden.
5. Uniciteit: Verhalen die uniek zijn, vallen op. Of het nu gaat om een unieke plot, een onverwachte wending of een origineel perspectief, uniciteit trekt de aandacht en maakt het verhaal gedenkwaardig.
6. Visualisatie: Goede verhalen helpen mensen om zich situaties, personages en omgevingen voor te stellen. Dit visuele aspect maakt het verhaal levendig en meeslepend.
7. Eenvoud en helderheid: Het verhaal moet helder en gemakkelijk te begrijpen zijn. Overmatige complexiteit kan afleiden van de boodschap en de impact verminderen.
8. Eenheid en consistentie: Als onderdeel van een bredere communicatiestrategie moet het verhaal consistent zijn met het merk en de boodschap van de organisatie. Eenheid zorgt voor herkenbaarheid en versterkt het merk.
9. Spanningsopbouw: Verhalen met een opbouw van spanning houden het publiek geïnteresseerd en nieuwsgierig. Dit kan het publiek aanmoedigen om door te blijven lezen, luisteren of kijken om te ontdekken hoe het verhaal zich ontvouwt.
10. Betekenisvolle context: Verhalen kunnen abstracte concepten en informatie in een betekenisvolle context plaatsen. Dit maakt de informatie begrijpelijker en gedenkwaardiger.
11. Call to Action: Een krachtig verhaal kan mensen aanzetten tot actie, of het nu gaat om het kopen van een product, het ondersteunen van een zaak of het aannemen van een nieuw gedrag.
12. Herhaalbaarheid: Goede verhalen zijn gemakkelijk te onthouden en na te vertellen. Dit draagt bij aan de verspreiding en het behoud van de boodschap.