Belangrijk voor leiders is een gedeelde visie creëren en steun verwerven voor positieve verandering. Storytelling kan een krachtig middel zijn om mensen te betrekken en tot actie aan te zetten. Storytelling kan leiders ook helpen toptalent aan te trekken en te behouden, werknemers te motiveren en creativiteit te bevorderen. Om de kracht van storytelling optimaal te benutten, moeten leiders zich richten op de volgende strategieën:
1. Verbindingen leggen: Verhalen kunnen medewerkers helpen zich verbonden te voelen met de leider en zijn boodschap. Door verhalen te delen over hun eigen ervaringen en die van anderen, kunnen leiders vertrouwen, empathie en begrip creëren.
2. Creëer beelden: Gebruik verhalen om levendige beelden te creëren en kernboodschappen te visualiseren. Dit kan helpen dat het publiek hun boodschap beter kan onthouden.
3. Bevorderen van begrip: Door verhalen te vertellen, kunnen leiders hun waarden en hun visie duidelijker delen, wat werknemers kan helpen het "waarom" achter de boodschap te begrijpen. Dit kan leiden tot betere communicatie en een dieper begrip van de missie van de organisatie.
4. Creëer het juiste verhaal: Leiders moeten nadenken over de verhalen die ze delen en de manier waarop ze die vertellen om effectief te communiceren en de gewenste resultaten te bereiken. Gaat het om verandering, leiderschap of maatschappelijke verantwoordelijkheid? Elk aspect vraagt om gerichte verhalen. Alleen dan
kunnen leiders hun medewerkers effectief betrekken, motiveren en inspireren.