De kracht van het storytelling instrument workshop: het gaat niet over zenden, maar over mensen erbij betrekken en engageren. Het verhaal wordt niet top-down opgelegd, maar groeit van binnenuit. Zo kan een bedrijfsverhaal bijvoorbeeld stap voor stap zichtbaar worden door een aantal storytelling vragen te doorlopen, zoals:
- Waaruit bestaat het DNA van onze organisatie?
- Wat is de Gouden Cirkel van onze organisatie?
- Wat heeft geleid tot het huidige succes?
- Waarom zijn we op aarde?
- Wat drijft ons?
- Wat zijn onze succesverhalen?
- Wat is onze visie om mensen te verbinden?
- Wat is onze droom of stip aan de horizon?
- Wat is ons kernverhaal?
Storytelling verhalen zijn effectief op acht gebieden:
1. Oproep tot actie > Motiveer anderen tot actie
2. Communiceer wie je bent > Persoonlijk verhaal stelt anderen in staat stellen om je te vertrouwen
3. Deel waarden > Breng uw kernwaarden en overtuigingen over
4. Bouw vertrouwen > Versterk de reputatie> bedrijfsverhaal
5. Verhoog de samenwerking > Zorg dat mensen effectiever samenwerken
6. Versterk de communicatie > Zorg voor eenheid en betekenis in het verhaal
7. Kennis delen > De ontwikkeling en het delen van kennis verbeteren
8. Creƫer visie > Ontwikkel en deel je visie met anderen