Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Door: Peter van der Wijk, associate partner Storytelling PeopleOnline communicatie zou het paradijs zijn voor merken en bedrijven. Eindelijk een manier om echt gericht en fijnmazig doelgroepen te bereiken en een-op-een in gesprek te komen met een potentiële koper.
Het feest blijkt echter minder leuk te zijn dan verwacht. “Bijna driekwart van de adverteerders zegt dat volgend jaar zijn budget voor digitale media gelijk blijft of daalt”, aldus Remon Buter van GroupM. Wat Unilever betreft gaat er ook niet meer betaald worden voor wat niet vertoond, aangeklikt, doorgeklikt of uitgekeken wordt, volgens het interessante artikeltje op NRCQ.
Reden van de teleurstelling over de online communicatie: banners worden genegeerd, filmpjes worden niet afgekeken en als mensen al een filmpje viral sturen is het eerder dat van een krankzinnig geworden huispoes dan van een automerk. Dat mag waar zijn, maar het zal ook iets te maken kunnen hebben met het nog altijd overheersende zendgedrag van merken en bedrijven. Veel online ads doen me eerder denken aan de IM’s in de krant: veel gepruts in de kleine ruimte. En IM’s hielden zich tenminste nog netjes aan de eigen kaders, terwijl sommige online ads zich plots ongevraagd over je hele scherm verspreiden. Ja, da-ag.
Echter, feit blijft dat de hele wereld online is. Het is en blijft zonder meer een fantastisch medium voor een handreiking naar wie je voor je organisatie wilt interesseren. Maar dan moet je werkelijk bereid zijn om die handreiking ook echt concreet te maken, waarde te geven en onweerstaanbaar interessant te maken. Iets dat de kracht heeft de brug te slaan tussen wat mensen echt zouden wel eens zouden willen weten en wat jij als bedrijf of organisatie te vertellen hebt.
Denk in dat licht eens serieus na over die goeie ouwe informatiedrager, ook wel boek genoemd. Een boek? Jawel, een boek. Maar dan anders. Boek 2.0. Het e-book. Je verhaal digitaal, prachtig vormgegeven, eventueel als enhanced versie ook nog voorzien van filmpjes, animaties en podcasts. Een e-hebbeding, waar de downloader ‘wow’ tegen zegt en dat enthousiasme graag deelt op Twitter.
Het boek als vertelinstrument heeft altijd al waarde gehad, door vorm zowel als inhoud. Maar geen haar op het Hoofd Communicatie of Marketing dat eraan dacht om zomaar eens een boek weg te geven. Dat was in de oude offline wereld onbestaanbaar. Je ging toch niet even een oplage van 50.000 boeken bestellen bij een uitgever om weg te geven of als premium cadeau te doen.
Hoe anders ligt dat met het e-book. Als er nou iets fantastisch is aan de online wereld dan is het dat je mensen nu echt een heus boek cadeau kunt geven. Zelfs wie nauwelijks leest, kun je een e-book geven waar de audio-visuele vonken van afvliegen. Als je het goed doet, is een e-book niets minder dan een waardevolle brandexperience. Er is weinig zo interessant en zinvols als aanklik-, deelklik- en doorklikpremium als een uniek e-book.
Met name bedrijven en organisaties die weten dat meer en beter informeren van doelgroepen hun diensten extra waarde geeft, zouden er veel baat bij hebben. Een website, hoe perfect lopend en helder vorm gegeven ook, wordt zelden langer dan een paar minuutjes bezocht. Dat is nooit voldoende om het verhaal dat je organisatie speciaal maakt, autoriteit geeft en van univiteit voorziet lekker te vertellen. Die tijd biedt je mensen dus wel door ze te verrassen met een e-book waarvan de cover alleen al onweerstaanbaar uitnodigt tot downloaden.
Fondsenwervers die veel aantrekkelijker zouden kunnen rapporteren over geboekte vooruitgang en wat er met donaties gebeurt. Financiele dienstverleners die veel uitgebreider en leerzamer zouden willen zijn over geldzaken of beleggingen. Ziekenhuizen die het verschil met kunnen maken door leuk laagdrempelig (voor patiënten) dan wel hoogwaardig (artsen, specialisten, stakeholders, medisch personeel) dieper in te gaan over visie, innovatie, specialisatie, toekomst van de organisatie, noem maar op.
Zomaar een paar gedachten:
* Elk foodmerk – hallo, Unilever – kan de zoveelste website met handige receptjes bedenken. Maar waarom niet een deal maken met Jamie Olivero of lovely Nigella Lawson om een eenmalig, exclusief als e-book verschijnend schitterend vormgegeven boek te creëren? Met de recepten uitgeschreven, maar ook filmisch toegevoegd? Alleen te downloaden bij afname van X, met download code op het pak. Of als welkomstcadeau bij aankoop van product x en inschrijven met je e-mailadres op de site.
* Een goed doel met een BN’er als ambassadeur bundelt zijn of haar reisverhalen, zelfs aangevuld met filmpjes en podcast tot een aansprekend e-book, dat laat zien dat het geld ter plekke komt en dat er iets mee gedaan wordt.
* Ziekenhuizen, mooie websites ten spijt, blijven voor veel mensen iets van lastig te doorgronden bolwerken houden – het e-book is een innovatieve en laagdrempelige manier om er als mens inzicht in te krijgen. Denk eens aan een e-book over ‘Hoe het hier werkt’, dat je krijgt toegestuurd op moment dat je voor een ingreep een afspraak hebt gemaakt. In gewone mensentaal krijg je uit de doeken gedaan hoe bepaalde operaties eigenlijk gaan, hoe de dagen er hier uitzien, wat de visie op genezen is, waar het bijvoorbeeld landelijk in uitblinkt en ervaringen van ex-patenten.
* Een B2B dienstverlener stelt een exclusief e-book samen vol interviews met de meest gereputeerde professionals op haar vakgebied. Gratis te delen met klanten en relaties, dan wel gratis te downloaden bij aanvraag offerte of afspraak plus verder alle kansen om er een online campagne omheen te bouwen.
* Een high-end beddenfabrikant verpakt z’n expertise en bedrijfsverhaal in een exclusief e-book met de 10 meest bijzondere bedtimestories aller tijden. Of contacteert de meest populaire kinderboekenauteur voor een speciaal in opdracht geschreven bijzonder e-book met voorleesverhalen, gratis te downloaden voor wie een kleine enquete over slapen, bedden en matrassen invult.
* Een modemerk- of keten maakt een uitgebreide foto- en interviewreportage over de tot stand koming van de aanstaande collectie, vol leuke weetjes en anecdotes van modellen en fotografen, designers en stylisten, inclusief draagtips, combinaties, make-up, etc. Te downloaden in ruil voor mailadres en ‘ja” tegen nieuwsbrief, etc.
* Een e-book met een exclusieve beleggingscursus, in korte tijd dan wel zeer beperkt te downloaden voor wie een beleggingsrekening opent.
* Een e-book met wandelroutes bij aankoop van een merk buitenschoenen.
* Een exclusief e-book met in opdracht geschreven korte verhalen voor wie een korte vakantie of citytrip boekt.
* Een e-book van het volledige officiële testrapport van een nieuw te introduceren automodel, eventueel met flimpjes van diverse testen.
* Een e-book van speciaal door kinderboeken illustrator vervaardigde kleurplaten gratis te downloaden met code van kinderyoghurt of kinderkledingmerk.
* Een e-book dat je in schitterend gedrukte vorm thuis ontvangt zodra je bij een webwinkel of retailer een aankoop hebt gedaan van x waarde.
Enzovoort. En dan doe ik nog niets eens mijn best.
Het e-book als marketingtool en communicatiedrager is even veelzijdig als betekenisvol. Hoe bijzonderder het e-book, hoe groter de aantrekkingskracht en het spraakmakend vermogen. Het is werkelijk wat je er zelf van maakt. De technische ontwikkelingskosten vallen bovendien verrassend goed mee. Het beste van alles is echter dat ene essentiële, waardevolle verschil tussen gewone online reclame-uitingen en een speciaal e-book. Zo’n e-book is altijd een cadeautje. En de rest bepaald niet.
Meer weten over digital storytelling, e-book, communicatieApp: www.CommunityApp.nl
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post