Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Organisaties hebben steeds meer moeite met het aantrekken van nieuwe medewerkers. Niet alleen gaat het dan om schaarste en skills, ook vele andere zaken spelen een rol. Daarbij wordt de reputatie van een merk of organisatie alleen maar doorslaggevender. Lang niet iedere organisatie heeft daar (nog) een passend antwoord op. Dat vraagt dan ook om een andere blik op employer branding, waarbij storytelling het verschil kan maken. In deze blog 3 inspirerende tips hoe u met storytelling sneller en beter nieuwe medewerkers vindt.
Om vacatures wél goed in te kunnen vullen, wordt de reputatie van een merk of organisatie steeds belangrijker. Intermediair Indeed geeft aan dat al 46% van de werkzoekenden de reputatie van een organisatie meeneemt in hun besluit daar wel of niet te gaan solliciteren en dat percentage gaat zeker stijgen de komende jaren. Talentvol en betrokken personeel werven gaat daarmee veel verder dan het enkel online zetten van functieprofielen. Ook bij employer branding gaat het steeds meer om de dieperliggende waarden en overtuigingen van het merk of de organisatie.Frits van Eerd, de grote Jumbo-baas, accentueerde onlangs in een interview het belang binnen familiebedrijven dat traditie en vernieuwing in balans blijven. Traditie is belangrijk – waar komen we vandaan? Wat was de spirit van de oprichters van de onderneming? Zij hebben veel opgeofferd om het bedrijf te brengen waar het nu is. Dat levert vaak een schat aan inspirerende en mythische verhalen op. Juist als het traditieverhaal krachtig is, is het een uitdaging voor organisaties om nieuwe elementen aan hun verhaal toe te voegen. De beste corporate story is in feite een voortdurend verleden-heden-toekomst verhaal. Vaak hebben vooral jonge medewerkers behoefte aan eigentijdse elementen in het bedrijfsverhaal: waar gaan we naartoe met de organisatie? Wat dragen we bij aan een betere wereld? Hoe geloofwaardig is onze reputatie werkelijk? Ben blij met de open blik van nieuwe medewerkers: het geeft aan dat zij geïnteresseerd zijn in juist uw organisatie!
Het vastleggen van een verhalende persona is een op papier ideale kandidaat voor een functie. Natuurlijk gaat het in zo’n beschrijving om functie-inhoudelijke kennis, over opgedane kennis en ervaring et cetera, maar een persona vertelt veel meer over de ideale kandidaten voor u. Dan gaat het om karakter, over levensovertuiging, over hoe ze in de wereld staan, wat ze verwachten van een baan en ook, wat ze verlangen van een werkgever. Maar net zo vertelt een persona op welke social media die zich begeeft, welke tijdschriften er thuis op tafel liggen, naar welke programma’s wordt gekeken. Onnodig te zeggen dat u dat een schat aan bruikbare informatie oplevert. Hoe u tot persona’s komt? Dat kan door bijvoorbeeld uw meest betrokken of talentvolle medewerkers te interviewen en op zoek te gaan naar overeenkomsten. En waarom dan ook niet gelijk pakkende passages of quotes uit die interviews verwerken in de wervingscampagne? Dat komt uw reputatie alleen maar ten goede!
Over de wervingscampagne of vacatures gesproken, ook die moeten uiteraard weer terug te leiden zijn naar uw corporate story. Daarin moet juist gewag worden gemaakt van wat uw merk of de organisatie drijft. Wat uw waarden en overtuigingen zijn. Met storytellingtechnieken kunt u in uw wervingsuitingen meer dan alleen aangeven wat u zoekt. En kunt u aangeven waarom u op zoek bent naar juist die ene kandidaat. En zelfs al kunt u aangeven hoe het is om voor uw organisatie te werken. Net zoals huidige medewerkers een verhaal kunnen vertellen over werken bij uw organisatie of merk, zo kunnen nieuwe medewerkers dat natuurlijk ook. Beleven uw nieuwbakken medewerkers uw merk of de organisatie zoals u ze die schetste in uw wervingscampagne? Of kunnen ze na die paar weken of maanden uw waarden en overtuigingen onderschrijven? En wat is beter geregeld dan in hun vorige baan? En wat kan nog verbeterd worden? Gevat in levendige personal stories levert dat mooie employer branding-verhalen op.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post