Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
In deze blog ‘3 Tips om een corporate story te implementeren’ ontvangt u slimme adviezen hoe storytelling succesvol toe te passen in social mediacampagnes.
Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel één of meerdere social media-accounts. Alleen al in Nederland begeven zich dagelijks miljoenen mensen op social media als Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Twitter, om maar de bekendsten te noemen. De veelgehoorde ‘klacht’ over social media is dat het een vluchtig karakter heeft. Maar als u nu denkt dat social media daardoor ongeschikt is om verhalen op te vertellen, dan heeft u het mis.
We zijn nu 16 jaar verder. Terugkijkend begreep Alfred Heineken toen al – en beter dan wie ook – de kracht van het fenomeen storytelling. Een discipline die op de keeper beschouwd nog maar sinds kort écht topic is, maar al veel langer wordt toegepast binnen bedrijven. Sterker nog, Heineken bouwde zijn imperium op, mede met behulp van storytelling. In mijn vele gesprekken met directeuren en managers refereer ik daar graag aan. Al was het alleen maar omdat iedereen graag luistert naar succesverhalen, zeker die over markante persoonlijkheden als Alfred Heineken. Maar er is nog een reden.
Het managen van een company heeft soms veel weg van de Haagse politieke arena. Zoals daar na elke verkiezing nieuwe winden waaien, zo worden in het bedrijfsleven ook vaak de bakens verzet bij de komst van een nieuwe CEO, CFO of CMO. En wordt, soms onder druk van aandeelhouders, dan geopteerd voor de quick wins. Of om met Simon Sinek te spreken, de nadruk komt dan te liggen op het ’wat’ en het ‘hoe’, daarbij de ‘waarom’ vergetend.
En juist het antwoord op die laatste vraag bepaalt het succes van de company op lange termijn. ‘Waarom?’. Alfred Heineken en ook een man als Frits Goldschmeding begrepen en begrijpen als geen ander de toegevoegde waarde van een consistent verhaal en trouw aan jezelf zijn. Nu én in de toekomst. Daarom in deze blog drie tips om à la Heineken en Randstad ook een corporate story te ‘zijn’ in plaats van er een ‘te hebben’. En dan maakt het niet uit hoe lang of kort het verhaal is.
De nadruk komt in de praktijk te liggen op het ’wat’ en het ‘hoe’, daarbij wordt de ‘waarom’ vergeten.
Tegenwoordig zijn vele processen en mechanismen afgestemd op snel, snel, snel. De momenten voor bezinning en overdenking zijn schaars geworden. Dat is jammer, want iedereen, van hoog tot laag, zou zich van tijd tot tijd zou eens moeten afvragen waar hij of zij mee bezig is. En belangrijker nog, of zijn of haar drukke bezig zijn ook op de langere termijn nog ergens toe leidt. Want met name dat laatste is juist voor een company van cruciale waarde. Waar kernwaarden en business concepten dynamisch mogen blijven, geeft juist het antwoord op de ‘waarom’ het anker waar zoveel organisaties en mensen behoefte aan hebben. Zo’n anker als ‘eeuwige’ waarde geeft namelijk niet alleen bezieling, maar ook rust. Daarvoor kiezen loont dus. Het enige wat u daarvoor nodig hebt, is de durf om te kiezen voor die betekenisvolle stip aan de horizon.
Van Kooten en De Bie zongen het in 1975 al: ‘Zoek jezelf, vind jezelf, wees en blijf alleen jezelf.’ Maar juist nú, in deze hectische tijden, is authenticiteit een groter goed dan ooit. Om de doodsimpele reden dat het je geloofwaardiger, betrouwbaarder en bovenal sympathieker maakt. Steeds meer en beter prikken mensen tegenwoordig door glad gepolijste reclame-façades en –beloftes heen. Meer en meer zijn mensen benieuwd naar de ‘achterkant’ van bedrijven. Hoe gaan ze om met hun personeel? Wat is hun maatschappelijke bijdrage? Zijn ze écht geïnteresseerd in wat mensen wensen? Dat vraagt om een betekenisvol ‘waarom’, verhaald in een overtuigende corporate story. Maar let wel, dat verhaal moet dan wel in elke vezel van het bedrijf zitten en in alle verhalen van medewerkers. Bekijk anders eens de 17 minuten durende Lego Story om de kracht van een goed bedrijfsverhaal te begrijpen.
Bij elk bedrijf ‘staat de klant centraal’ en ‘maken de medewerkers het verschil’. Volgens henzelf dan. Ergo, in corporate land overheerst nog altijd de corporate taal – veelal een verzameling van zielloze clichés. Waarmee de meeste bedrijven blijven hangen in rationele communicatie, die veelal vanuit productniveau wordt ingestoken. Een corporate story zijn in plaats van er een te hebben vraagt echter om verhalen die gaan over de bezieling van medewerkers en hun werkelijke betekenis. Waarom? Omdat mensen nu eenmaal behoefte hebben aan de persoonlijke emotie in een verhaal. En dat is precies wat storytelling teweeg brengt, emotionele verbinding.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post