Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Elk bedrijf bepaalt in hoge mate zelf het succes van de corporate story. De onderstaande 4 tips voor corporate story helpen het corporate story proces goed te doorlopen.
“The best and most beautiful things in the world cannot be seen or even touched. They must be felt.”
Zorg voor een verhalend kernconcept.
Sommigen stellen een corporate story op een lijn met het maken van middelen. Ontwerp een flitsend logo, bedenk een opwindende nieuwe reclamecampagne en we zitten weer op koers. Natuurlijk is de buitenkant van belang, maar wat echt telt is: de binnenkant. Het gaat erom dat een bedrijf zijn interne potentieel vervult. Wat is onze missie in het leven, wat hebben wij de wereld te bieden? Het merk, de organisatie en het management moeten zichzelf laten zien. De kern van die zichtbaarheid is: betekenisvol en uniek durven te zijn! Organisaties zijn net als mensen: het voelt vertrouwd in het veilige midden. Maar de corporate story vereist juist een verhaal met een game-changing kracht. De beste corporate story is als verhaal terug te brengen tot één verhalend kernconcept. Coca-Cola is ‘hapiness’; Harley-Davidson is ‘vrijheid’; Unilever is ‘vitaliteit’; NS is ‘Vooruitgang’… Het geheim van elke corporate story is het vinden van het juiste kernconcept. De beloning is echter groot. Het kernconcept positioneert de organisatie en vormt de rode draad in de corporate story.
Zorg voor een storytelling implementatieplan.
Een goede corporate story ankert rond een kernconcept dat zich rationeel en emotioneel laat vertellen. Een goed bedrijfs- en merkverhaal raakt mensen op rationeel én emotioneel niveau. Dat klinkt simpeler dan het is. De uitdaging van elke corporate story is de implementatie ervan: zorgen dat medewerkers zich met hart en ziel verbonden voelen met het gemeenschappelijke verhaal. In feite gaat een echte corporate story verder dan het zich verbonden voelen: medewerkers zijn de corporate story. Het zijn hun persoonlijke verhalen die het bedrijfsverhaal kleur en betekenis geven. Het mooiste wat je met een corporate story kunt bereiken is: elke medewerker kan zich met zijn individuele droom verbinden aan de collectieve droom van de organisatie. Om dat doel te bereiken is het essentieel dat er een storytelling bottom-up proces ontstaat. Niet zenden, maar interactie en storytelling workshops zijn de motor achter de succesvolle implementatie van een corporate story.
Zorg dat storytelling deel uitmaakt van het DNA.
De authenticiteit van uw organisatie is van onschatbare waarde. Producten en diensten gaan immers steeds meer op elkaar lijken. Vandaar dat de persoonlijkheid van een onderneming – uw identiteit – de belangrijkste factor wordt bij de keuze van medewerkers en klanten. Storytelling brengt de geloofwaardigheid van uw verhaal tot leven. Storytelling is authentiek, persoonlijk, verhalend en contact-gedreven. De binding van klanten en medewerkers verloopt vooral via de beleving van het persoonlijke verhaal. Het is opvallend hoe ‘corporate’ veel bedrijfsverhalen nog zijn. Prachtige visies, kernwaarden en corporate films –- waar de mens eerder figurant is, dan een zelfbewuste mede-vormgever van het bedrijfsverhaal. Er zijn tal van redenen waarom het persoonlijke verhaal steeds belangrijker wordt binnen communicatie. De opdracht luidt dus: maak van uw bedrijf een storytelling-organisatie. Veranker storytelling binnen het corporate DNA. Dat zorgt intern voor meer betrokkenheid en extern voor meer geloofwaardigheid.
Zorg voor een storytelling communicatieplatform.
Mensen verbinden in een verhaal. De toekomst van de corporate story ligt in de volledige integratie van online en offline communicatie. Storytelling sluit naadloos aan bij de behoefte van de huidige social-media society. Daar waar de de oermens zich verbond rond de warmte van het vuur en verhalen. Daar zoekt ook de moderne mens de warmte van verhalen en het vuur. Het vermogen om mensen te verbinden, dat is de cruciale succesfactor voor organisaties in de toekomst. Vandaag de dag is de techniek van community building voorhanden. De uitdaging ligt op het vlak van de content. Mensen willen stories, stories, stories… die zij kunnen liken en sharen. Storytelling People heeft daarvoor de OneStory® App ontwikkeld. Deze brengt iedereen samen in één groot wij-verhaal. En u bepaalt wie, wat , waar ontvangt en beleeft. U creëert een nieuw en exclusief communicatiekanaal en maakt zo van uw merk een community. Met community building maakt u de cirkel van het bedrijfsverhaal helemaal rond: met de corporate story legt u het bedrijfsverhaal vast; met corporate storytelling vertelt u het bedrijfsverhaal; met de OneStory® App verspreidt u het bedrijfsverhaal.
Deze 4 tips voor corporate story geven handreikingen voor het doorlopen van corporate story proces binnen uw bedrijf.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post