Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Storytelling staat tegenwoordig volop in de belangstelling. Niet zo vreemd, want diep van binnen is iedereen is dol op verhalen. Dat is nu zo en dat is door de eeuwen heen zo geweest. Maar verhalen ‘consumeren’, verhalen beleven en ondergaan, dat is toch heel iets anders dan verhalen bedenken en schrijven. Toch hoeft u geen begenadigd schrijver te zijn om een eenvoudig, maar effectief verhaal te bedenken. In deze blog doen we een aantal verhaalvormen uit de doeken, die u vandaag al kunt toepassen.
Verhalen inspireren en motiveren. Dat doen ze al sinds mensenheugenis en dat doen ze niet voor niets. Anders dan bullets, opsommingen of takenlijstjes, appelleren verhalen namelijk aan onze creativiteit. Verhalen doen een beroep op ons voorstellingsvermogen, zodat we ze makkelijker onthouden, doorvertellen en delen. En net zo belangrijk, dat we er ons naar gaan gedragen. Maar hoe dan tot inspiratie te komen voor een overtuigend verhaal dat mensen aanzet tot actie? Een verhaal dat mensen uw product of dienst doet afnemen of een verhaal dat medewerkers extra inspiratie en motivatie geeft? Belangrijk daarbij is dat u verhalen maakt met een rode draad… waaraan uw tal van verhalen kunt koppelen. Wij maken wel eens de vergelijking tussen een kapstok en jassen. De ‘kapstok’ is het verbindende verhaal dat u wilt ontwikkelen, de ‘jasjes’ zijn dan de persoonlijke verhalen die in het verhaal verwerkt kunnen worden. Wij geven u hierbij een aantal verhaalvormen of kapstokken om u verhaal te vertellen.
Het is altijd mooi om bepaalde kernwoorden als leidraad voor uw verhaal te gebruiken. Gaat u verhaal over ‘grensverleggend’, ‘samenwerken’ of ‘betrokkenheid’… Het repertoire aan goede verbindende woorden is groot; belangrijk is wel dat het verhaal consistent wordt uitgebouwd rond het gekozen kernwoord. Uw ‘kapstok’ moet in het verhaal herkenbaar en invoelbaar blijven.
Het leiderschapsverhaal is uw signatuur als leidinggevende; hoe u door de jaren heen hebt geleerd om mensen te motiveren. U bent gewend verantwoordelijkheid te nemen en knopen door te hakken. U wilt mensen meenemen in uw visie, in uw perspectief op de toekomst. Hoe doet u dat? Wat zijn de kernwoorden voor uw persoonlijke stijl? Gaat het om een straffe, duidelijke koers – my way or the highway – of meer om gedragen beslissingen, vanuit consensus en harmonie? Wat zijn voor u tekenende leiderschap-ervaringen geweest? Op basis van welke overweging of overtuiging neemt u beslissingen? Wat gaat goed, wat gaat fout? Wat ervaart u als dilemma’s? U hebt empathisch vermogen, maar soms moet u ook harde beslissingen nemen. Hoe gaat u om met ratio en gevoel? Wat is in de laatste vijf à tien jaar voor u de belangrijkste ontwikkeling in uw denken en doen geweest? Wat is nu uw belangrijkste boodschap voor inspirerend leiderschap? Kortom, u hebt een verhaal. In het leiderschapsverhaal deelt u uw ervaring met de organisatie en toekomstige generaties leiders.
Soms zijn er van die dagen dat niets lijkt te lukken. Alles zit tegen en uw humeur is naar een dieptepunt gedaald. En toch moet u nog zoveel. Deadlines die u moet halen, afspraken die u moet nakomen, sociale verplichtingen. We schetsen hier een situatie die iedereen van tijd tot tijd meemaakt. Een situatie dus, die ook onmiddellijk herkenbaar is voor uw lezers. Sterker nog, zij voelen haast uw wanhoop en uw frustratie. En op dat moment hebt u uw lezers te pakken. Vanaf dat moment kunt u ze meezuigen in het verhaal wat u eigenlijk wilt vertellen. Kunt u ze vertellen dat u een oplossing of tips hebt voor zo’n ‘alles-zit-tegen-dag’.
Dit type verhaal heeft vooral een uitnodigend karakter. Het nodigt uw toehoorders of lezers namelijk uit om dezelfde, uiteraard positieve beleving of ervaring te ondergaan als uzelf. Uiteraard moet u dan eerst wel op dezelfde golflengte zien te komen als uw lezers. Dat kan door in een paar regels een herkenbare stelling te poneren. Of door een open vraag te stellen. En u weet, open vragen beginnen met wie, welke, waar, wanneer, hoe waarom of wat voor.
USP’s en UBR’s, wie heeft er nog nooit van gehoord? Ze geven uw klant een unieke reden om juist uw product aan te schaffen of juist uw dienst af te nemen. Dit type verhaal is – u raadt het al - helemaal opgebouwd rondom dat ene onderscheidende aspect. Uiteraard zoomt u dan ook gelijk in op de voordelen die daaraan gekoppeld zijn.
Mengvormen tussen verhaalvormen zijn zeker mogelijk. Het belangrijkste is dat u gebruik maakt van een heldere storytelling-kapstok. En zoals dat gaat met storytelling, schrijven is ook zweten en schrappen. Onderaan deze blog treft u nog een aantal leerzame en interessante blogs aan en anders kunt u zich altijd nog opgeven voor één van onze storytelling workshops!
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post