Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Goldschmeding, Heineken, Noteboom, Milovic, Hoyer… Deze interviews hebben een onuitwisbare indruk op me gemaakt. Interviewen is een mooie kant van corporate stories maken. Het meesterstuk is het sprekende verhaal.
‘Zeg maar Frits’ is in alle opzichten een innemende persoonlijkheid. Net als bij Freddy Heineken een Amsterdamse achtergrond. Daarom een gepassioneerde verhalenverteller pur sang. Dé grap binnen Randstad: als je aan Frits Goldschmeding de tijd vraagt, legt hij uit hoe het heelal in elkaar zit. Een super-ondernemer en super-verkoper. Toen de Waarom nog niet bestond, legde hij in de jaren zeventig al het geloofsfundament onder het Randstad-verhaal. Ik was erg blij dat mijn geschenk voor hem, een Barolo wijn, zijn favoriet was. Ik vond hem ergens een heel lieve man – op een bepaalde manier ‘los’ van het geld. Bijzonder.
Zowel in 1987 als in 2000 meer dan 30 uur besteed aan ‘mijnheer Heineken’. In deze gesprekken vindt alles plaats wat het leven interessant maakt: humor, scherpte, visies, flauwekul… Een machtsmens met een vrouwelijk intuïtief gevoel, slimmer en strategischer dan wie ook. Niet te sturen in zijn verhaal, maar ik liet het verhaal daarom stromen als het tappen van een goed glas bier. Vaak denk ik nog met dankbaarheid terug aan alle levensinzichten – vaak verborgen in kleine verhaaltjes – die hij graag deelde. Een storyteller pur sang.
Soms speel je tijdens interviews ervaren ontspannenheid – maar inwendig is het zweten en zwoegen. Dan ligt er druk op het geheel. Van de organisatie: je gaat onze ceo interviewen; hij is heel kritisch, bereid je goed voor. Druk ook vanuit de persoonlijkheid van ‘Ben’. Zo scherp als een fileermes. Je hebt steeds het idee dat je je moet bewijzen. Doe je dat teveel, komt de machtskant van de ceo naar voren. Wat de gesprekken voor mij memorabel maakt – je weet, voelt: dit is een strateeg! Een, wat ze in Duitsland zeggen, Macher. Laat je de vorm los en analyseer je de interviews, dan kom je op briljante observaties uit. Zo down-to-earth, dat het gewoon lijkt, maar ongewoon meesterlijk wordt.
Een man met een missie. Zichzelf op de wereld zetten, met het hele verhaal, zowel de zonnige als de schaduwzijden. Helemaal ‘in’ leiderschap – vooral organisaties en leiders uit crisissituaties halen. Ik was erg onder de indruk van zijn geordende manier van vertellen. En van zijn lef om zijn boek ‘Eenzaamheid’ te noemen. Peter verbaasde me met openhartige en mooie bewoordingen. Zo is me zijn woord ‘glansmoment’ altijd bijgebleven. De omschrijving van die zeldzamen momenten in het leven dat je écht contact hebt met de ander. Ik mocht in mijn contact met Peter Milovic een paar keer van die glansmomenten ervaren, momenten om dankbaar voor te zijn.
Zelfbenoemde Pater Familias van een familie met een belang in een groot concern. Volledige controle, niets aan het toeval overlatend. Mooi om een generatiebouwer en -bewaker te horen spreken over het overdragen van letterlijk en figuurlijk ‘Waarde(n)’. De gesprekken vonden plaats op een subtropisch eiland. De interviews verliepen dagelijks in het heerlijke ritme van: ochtendduik in de warm-zilte zee, gezamenlijk ontbijt, ochtendinterview, middagrust, middaginterview, gezamenlijk diner…Op deze wijze leer je ook de mens achter het verhaal kennen. En constateer je dat de woorden congruent zijn met de man. Klasse.
De mooie verhalen zijn al aanwezig in uw organisatie en hoeven er alleen nog maar uitgehaald te worden. Storytelling People interviewt de sleutelpersonen in uw organisatie en legt hiermee het verhaal van uw organisatie vast voor een website, boek, magazine of communicatiecampagne. Wilt u nu gelijk aan de slag? Storytelling People wil u daar graag bij helpen. Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post