Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Leiderschap is in de kern een verhaal. Wat is de rol van de ceo in de ontwikkeling van een duurzaam organisatieverhaal? Voor succes moet hij beschikken over drie persoonlijke kwaliteiten: overzicht, ontvankelijkheid, overdragen.
Het is essentieel dat de ceo kan inzoomen op kerndetails en uitzoomen voor the bigger picture. Hij moet patronen kunnen zien en gevoel hebben voor het dna van de organisatie. Wat houdt de organisatie bij elkaar? Wie zijn de cultuurdragers? Wat is het corporate dna? Organisaties ontwikkelen zich volgens een ‘s’-curve. Overzicht is bij uitstek: beseffen waar de organisatie staat en welke rol jij daarin gaat spelen. Het maakt nogal een verschil als de organisatie zich in de lente of in de winter van haar bestaat bevindt. In het eerste geval is structuren van het verhaal belangrijk, in het laatste geval vernieuwen. Overzicht betekent in alle gevallen: het bewustzijn om tot beslissingen te komen.
Binnen de kwaliteit van ontvankelijkheid valt het duiden van zijn eigen persoonlijkheid. Wat zijn mijn sterke en zwakke punten. En het allerbelangrijkste: wat drijft mij? De innerlijke motor van de ceo transformeert uiteindelijk naar collectieve energie in de organisatie. Ontvankelijkheid betekent in de praktijk: luisteren naar zijn innerlijke stem en de verhalen van medewerkers en klanten. In de wereld staan betekent in essentie verbonden zijn met anderen. Een kernfunctie van een ceo is: het verbinden van paradoxen. Het leven is dualiteit. De dualiteit in het organisatieverhaal vraagt om verankering én vernieuwing. Het bewustzijn van de ceo daarvoor bepaalt het succes van zijn verhaal.
Voor elke ceo geldt bij uitstek: hij moet mensen inspireren met zijn verhaal. Eigenlijk heeft elke ceo maar één uitdaging op te lossen: zorgen dat de visie voor de toekomst tot leven komt binnen de organisatie. Overdragen van de visie heeft een aantal dimensies. Het ceo-verhaal moet de kracht van eenvoud hebben. Voor high complexity heb je immers deep simplicity nodig. Het ceo-verhaal moet overtuigend zijn. Je hebt geen waarden of visie, maar je leeft waarden en visie. Het ceo-verhaal moet ten slotte overdraagbaar zijn. Voor medewerkers én klanten én de toekomst!. Het succes in het overdragen bepaalt de betekenis van de ceo. Voorbijganger of Verbinder – dat is de kern van het ceo-verhaal.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post