Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Een tijd geleden bedacht ik een community concept voor een grote pharmaceut die zich als autoriteit op de markt voor hartspecialisten wilde positioneren. Dat was nog voor de App explosie, maar ook als website en internetplatform zag het er veelbelovend uit.Exclusieve toegang voor hartspecialisten en cardio-experts uit de hele wereld. Uitwisseling van nieuws, ideeën en ervaringen, wereldnieuws uit de hartwereld, video’s van exceptionele hartoperaties, zelfs live stream seminars en mini-congressen – het had allemaal gekund. Had, inderdaad, want: goed idee, maar we doen het niet. Moeite, tijd, geld, wie, wat, hoe, gedoe. Of het niet gemakkelijker kon.
Toen niet. Nu wel. De community is in en er is sinds kort een app die het bedrijven eenvoudig maakt een community te bouwen. Dat laatste zou verstandig zijn, want er schuilt meer waarde in community storytelling dan in one way advertising.
De community is hard op weg gemeengoed te worden. De door Twitter, Facebook en WhatsApp gecreëerde social media society waar we inmiddels allemaal in terecht zijn gekomen, kweekt verhalen die door hele communities tegelijk omarmd worden.
Door Uber delen we privé-auto’s als taxi. Via Greenwheels delen we auto’s om ze niet te hoeven bezitten. Dankzij Airbnb delen we echte woningen als vakantiehuizen, via Peerby delen we spulletjes met anderen in de wijk en Blendle deelt kwaliteitsknipsels rond, zodat je geen abonnement op krant of tijdschrift meer nodig hebt.
Eigenbelang meets collectief belang: zodra dat gebeurt, zijn plots velen bereid om er iets mee te doen. Investeerders zien alvast brood in deze ontwikkeling, getuige de recente handjes geld voor Blendle en Peerby. Dat zal veel te maken hebben met de eigenschappen een community. Een community heeft de neiging om zichzelf snel te ontwikkelen. De mensen die er deel van uitmaken zijn sterk betrokken bij het verhaal, ze hebben iets te delen met elkaar en ze delen het weer graag met anderen omdat ze er enthousiast over zijn.
Als een bedrijf iets moet willen in deze en komende tijden, dan is het een eigen community om haar verhaal niet alleen mee te delen, maar ook door te laten delen. Een handzame, bereikbare, gedefinieerde groep mensen die zich kan vinden in jouw verhaal. Dat maakt ze tot potentiële ambassadeurs voor je bedrijf, omdat het je verhaal is dat ze bindt en enthousiasmeert in plaats van bonuspunten, trouwe klanten kortinkjes of spaarprogramma’s voor – zucht – weer een iPad.
Een community bouwen, dat klinkt vermoeiend genoeg om er maar meteen vanaf te zien. Het was tot voor kort inderdaad lastiger dan nu. Met de komst van een specifieke storytelling CommunityApp is het aanzienlijk gemakkelijker geworden om verschillende groepen mensen binnen een community te brengen en hen allemaal op hun eigen niveau het grotere verhaal te laten beleven en delen.
Stakeholders, consumenten, winkelpersoneel, middenkader, inkopers, klanten, prospects, leveranciers, influentials, investeerders, zakenpartners, arbeidsmarkt: er zijn binnnen een centraal kernverhaal 1001 deelverhalen te vertellen. De app stelt elke organisatie in staat de regie te houden en consistent te blijven. Het wordt simpeler om overzicht te houden op storytelling voor allerlei verschillende doeleinden, van reputatie-versterking tot productiviteitsverhoging tot salesdrives.
Storytelling wordt door een groeiend aantal decision makers al steeds serieuzer genomen als marketing communicatie instrument. Die zien dat het aansluit bij het tijdsgewricht, waarin mensen van bedrijven verlangen dat ze zich open stellen in plaats van zich angstig te verschuilen achter een muur van one way advertising.
Het bedrijf dat bereid is om daadwerkelijk transparant te zijn en in gesprek te komen met mensen, zal merken dat het in staat is om een community van geïnteresseerde en gelijkgestemde groepen mensen om zich heen te verzamelen. Dat is ongelooflijk waardevol, omdat het gemakkelijker is om groei te realiseren bij, met én dankzij mensen die je als bedrijf laat delen in je verhaal dan bij mensen bij wie je je opdringt.
Ja, natuurlijk, zeker: je zult wel een goed en aansprekend verhaal moeten hebben en meer nog, je zult je ernaar moeten gedragen, vooral ten opzichte van je communty. Ook zul je niet bang moeten zijn. Wie de ramen open gooit, moet niet raar opkijken dat er mensen met een stevige mening hun hoofd naar binnen steken. Dat is alleen maar goed, want het geeft interesse en betrokkenheid aan. Niet iets om bang voor te zijn, integendeel.
Beter een community van volgers dan een wereld van onverschilligheid.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Door: Peter van der Wijk, Storytelling & concept
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post