Maatschappelijke betekenis van corporate storytelling

MVO Storytelling Story

Op alle agenda’s van ieder bedrijf staat tegenwoordig wel het puntje MVO. Heel verantwoord inderdaad. De praktijk van alledag leert helaas dat veel ondernemingen MVO niet diepgaander etaleren dan een duurzame kreet op de website en een batterij hybride auto’s op de parkeerplaats. Echter, wie met hoofd en hart kiest voor MVO, die kiest voor een fundamentele heroriëntatie van zijn organisatie en meer. Die heeft een verhaal te vertellen. Corporate storytelling helpt daarbij.

Duurzaam produceren, oog voor mens en maatschappij, people, planet en profit, de meeste organisaties hebben vandaag de dag wel een dergelijke kreet in hun missie en visie staan. En dat is goed. Dat is prima zelfs. Alles wat goed is, begint tenslotte met welgemeende voornemens. Maar dan. Want wie bepaalt wat maatschappelijk verantwoord is? En tot waar reikt die verantwoordelijkheid? Ter illustratie, een eenvoudige observatie leert dat van alle in mijn buurt woonachtige managers die een hybride van de zaak rijden, er welgeteld maar twee een stekkerdoos tegen hun gevels hebben geplakt. Voor die anderen staat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen blijkbaar gelijk aan Fiscaal Aantrekkelijk Autorijden. Dat zie ik, maar dat zien anderen ook. Dus hoe geloofwaardig ben je dan nog als bedrijf?

Een goed en eerlijk verhaal

Maar laten we dit soort voorbeelden maar benoemen als aanloopprobleempjes. Want MVO heeft de toekomst, zoveel is onderhand wel duidelijk. Met als ultieme uitdaging een volledig circulaire economie. Maar zeker dat laatste vraagt om een fundamentele heroriëntatie van bijvoorbeeld businessmodellen. Dat vereist dat MVO wordt opgenomen in het DNA van organisaties. En iedereen binnen die organisaties, van hoog tot laag, moet zich daar met alle liefde en uit volle overtuiging aan willen confirmeren. Oók de managers met hun hybride vehicles. Omdat het een goed en eerlijk verhaal is. Omdat het appelleert aan ons gevoel voor authenticiteit. Maar een verhaal is er niet om te verzwijgen. Een verhaal moet juist verteld en gedeeld worden.

Essentiële ankerfunctie

Bij het uitdragen van de verduurzaamde missie en visie van een organisatie kan corporate storytelling een essentiële ankerfunctie hebben. Immers, in de corporate story worden de ambities benoemd en wordt de koers voor de komende jaren vastgelegd. Zo bekeken is de corporate story hét inspirerende startdocument voor een organisatie-brede transformatie. Die vervolgens uitgewerkt wordt in verhalen door, voor en namens de organisatie, waarmee de corporate story alleen maar waardevoller, geloofwaardiger en overtuigender wordt. Hoe u dat aanvliegt? Wij geven u graag 5 tips die u een flink eind op weg kunnen helpen.

1. Schrijf de taal van uw doelgroep

Ongeacht wie u wilt enthousiasmeren voor uw duurzame organisatie, of dat nu uw medewerkers, klanten, stakeholders of leveranciers zijn, het is de kunst een corporate story te formuleren die hen allen in het hart raakt. U begrijpt, termen als winstmaximalisatie of aandeelhouderswaarde horen daarin niet thuis.

2. Visualiseer uw duurzame droomambitie

Het nut en de noodzaak van MVO is een ieder wel duidelijk. Maar wat betekent dat in de praktijk? Hoe ziet u uw organisatie eruit over vijf of tien jaar? Neem uw publiek daarin mee, schets hen uw duurzame ambitie in uw corporate story. Als u hun dat kunt laten beleven, dan kunt u het hun ook laten geloven.

3. Van corporate story naar storytelling

Storytelling is het continue toevoegen van nieuwe verhalen aan uw corporate story. Als u het goed aanpakt, leggen deze persoonlijke verhalen – van medewerkers en klanten – een geloofwaardige brug naar samenleving én uw corporate story. Zo’n levendige en betekenisvolle corporate story is de logische opmaat naar uw duurzame organisatie.

4. Gebruik persoonlijke verhalen

Met abstract taalgebruik gaat u uw publiek niet boeien en binden. Integendeel zelfs. Soms kan het helpen één of meerdere aspecten uit uw corporate story te verlevendigen met persoonlijke verhalen en anekdotes. Het helpt mensen een betrouwbaarder beeld te krijgen van wat u bedoelt, waarmee ze ook uw duurzame boodschap in hun eigen leven kunnen plaatsen.

5. Verhaal ook over uw tegenslagen

Soms pakken ambities en goede voornemens anders uit dan verwacht of gehoopt. Juist het bouwen aan een duurzame wereld is een weg van voetangels en klemmen. Aarzel niet ook daarover te vertellen. Immers, het getuigt juist van kracht en doorzettingsvermogen dat u zich aan wilt en kunt passen als de omstandigheden daarom vragen. Dat levert uiteindelijk een veel geloofwaardiger verhaal – en goodwill – op.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.