Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
In De Volkskrant van 24 mei 2019 stond een interview met Feike Sijbesma, topman bij DSM: ‘Je kunt jezelf of je bedrijf toch niet succesvol noemen in een wereld die faalt?’ Dit mooie interview van Tom Kreling is een perfect voorbeeld van het gebruik van een verhalende missie.
Waarom dit interview met Feike Sijbesma aangehaald? Omdat het voldoet aan alle eisen van een krachtig missie-verhaal. Bij een werkbezoek van het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties aan Bangladesh krijgt Sijbesma een baby in zijn armen gedrukt door een wanhopige moeder. De baby kon Sijbesma niet meenemen, zo vertelt hij, maar hij denkt et nog vaak aan: ‘Want de kans dat die vrouw nog steeds haar zes kinderen heeft, is niet zo groot. Elke 5 seconden gaat er iemand dood door voedseltekort. Elke 5 seconden. Dat grijpt me aan.’ De gebeurtenis gaf hem wel extra motivatie om met DSM elke dag de wereld een stukje beter te maken. Bevlogen vertelt Sijbesma over de missie van DSM. Hij geeft aan hoe hijzelf en DSM naar de wereld kijken en hoe ze hun impact daarop kunnen laten gelden. Dat Sijbesma ook aangeeft dat een aandeel DSM in een paar jaar tijd van 33 naar 100 euro is gegaan, dat geeft alleen maar zijn gelijk weer. Leest u het interview anders zelf eens na op de website van De Volkskrant. Om daarna gelijk door te gaan met onderstaande 6 adviezen voor het ontwikkelen van een inspirerend missie-verhaal.
In een missie ligt het DNA van uw organisatie of merk besloten. Een missie komt overeen met het Engelstalige Purpose. Waarom doet u als organisatie of merk wat u doet? Pas als u het antwoord op deze vragen hebt, kunt u mensen betekenisvol verbinden. Belangrijk daarbij is dat uw missie een verhalende ‘kern’ heeft. Te vaak verzanden missies in een opsomming van goede bedoelingen, maar blijft onhelder wat nu eigenlijk het Waarom is.
De missie is de missie. Dat kan heel kort en krachtig worden verwoord. Maar de missie komt tot leven in persoonlijke verhalen van CEO – zie de DSM-topman – en medewerkers. Die geven aan uw missie veel meer geloofwaardigheid. Emotie en spanning opbouwen in die verhalen kan dan geen kwaad. Dergelijke persoonlijke verhalen met impact, hoe kort ook, worden altijd onthouden.
Beloof in uw missie geen gouden bergen. Draai medewerkers en klanten geen rad voor ogen. Natuurlijk mag u a la Richard Branson en Elon Musk ongekende en ongeëvenaarde ambities hebben. Maar realiseert u zich, die hebben naam en faam opgebouwd op dat terrein en doen het ook stapje voor stapje met zo nu en dan een tegenslag. Liever met quick wins extra terreinwinst boeken dan met luchtfietserij achteruit boeren.
Formuleer uw missie helder en begrijpelijk. Bij eenvoudig taalgebruik denken veel mensen gelijk aan Jip en Janneke-achtige teksten. Maar laat die voor wat ze zijn, uw medewerkers, uw klanten en uw (overige) stakeholders zijn geen kleine kinderen. Tegelijk moet u wel vakjargon en managementafkortingen proberen te vermijden. Termen als ‘winstmaximalisatie’ of ‘maximale aandeelhouders-waarde’ zijn abstracties die afstand creëren. En met uw missie wilt u vooral dichtbij mensen komen.
Er zijn feitelijk twee soorten missies. De kernmissie kan in 1-3 zinnen worden weergegeven. Dat is bijna een statement. Dan is er de uitgebreidere missie – zeg 1-3 A4’s – waarin je de missie verdiept en verbreed. In dit verhaal krijg je veel meer gevoel hoe de missie een integraal onderdeel is van het gehele organisatieverhaal. Wat doet u allemaal om de missie waar te maken? Wat heeft u al bereikt? Wat zijn de plannen voor de komende jaren?
Veel organisaties hebben tegenwoordig speciale programma’s waarbij medewerkers zich inzetten voor specifieke missie-gedreven acties. Dat zijn wel de verhalen die waardevol zijn. Eigenlijk loopt er een directe lijn tussen uw missie – corporate social responsibility – duurzaamheid – klimaatverandering. Bedenk altijd dat u de wereld heel veel moois te bieden hebt. Dus, be good and tell it!
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post