Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Een bedrijfsgeschiedenis heeft een enorme waarde. Veel bedrijven realiseren zich dat niet. Heineken wel. Zij zien dat het succes van een onderneming altijd draait om menselijke ervaringen. Hoe Heineken van haar erfgoed een bron van goud maakt.
Onder elke corporate story bevinden zich een aantal essentiële verhaalbronnen. Het heden natuurlijk, met de verbinding met waarden en leiderschap. De toekomst natuurlijk, met de ondernemersdroom als ambitieuze stip aan de horizon. Maar de essentie vind je in het verleden. De trots van het wereldmerk Heineken wordt ervaren in het heden, maar is opgebouwd vanuit het verleden
Heineken is een bedrijf dat zich bewust is van haar erfgoed. In de jaren 1988-1990 en 1999-2001 heb ik intensief gewerkt aan de Heineken bedrijfsgeschiedenis. Buiten al het onderzoek, de ontelbare interviews en het schrijven herinner ik me vooral mijn zoeken naar de essentie van het verhaal. Het geheim van het succes. Er was voor mij maar een titel die in aanmerking kwam: De magie van Heineken. Omdat het magisch is hoe een Hollands biertje zo’n wereldsucces is geworden. Mijn kernzin op de omslag van het boek was: experience the magic and open the world of Heineken.
En nu laat het merk de magie beetje bij beetje werken. In 2011 lanceerde Heineken haar nieuwe wereldwijde merkcampagne: Open your world. Op 19 april 2012 vond de première plaats van de film The Magic of Heineken, waar ik een bescheiden aandeel in heb. De film belicht het verhaal van de familie, het merk en de onderneming.
Ik snap waarom de makers in mijn concept van ‘De Magie van Heineken’ zijn gestapt. De film opent er zelfs imposant mee… allerlei mensen die antwoord geven op ze geloven in magie. De ene persoon wel, de andere niet. De essentie is de koppeling tussen het Heineken merk en Magie. Welk merk wil zo’n koppeling niet? Bier en magie van het leven. Daar word je vrolijk van. Verliefd. Magie geeft ontzettend veel mogelijkheden om verhalen te verbinden.
Heineken is een voorloper. Maar toch benut het merk haar bron van goud nog slechts gedeeltelijk. Dat zag je ook terug in de film: imposant, maar toch meer een interne film dan een externe. En als ik zo frank en vrij mag zijn: de makers van de film hebben De Magie van Heineken vooral gezocht in het product zelf. Volgens mij zit de Magie van Heineken echter vooral in de medewerkers en consumenten van Heineken. Het product is alleen maar het middel, het totale verhaal erom heen – het persoonlijke verhaal van de medewerker of consument. Hun beleving van het Heineken-merk. Daar ligt de magie.
De grote fout die veel bedrijven maken is dat ze hun geschiedenis als ‘doods’ materiaal zien. Daar schuilen echter alle verhalen met gevoel. De verhalen die verleden-heden-toekomst gevoelsmatig verbinden. Ik begrijp waarom de CEO van Philips het ondernemerschap terug wil brengen in het bedrijf. Ik begrijp ook waarom hij teruggrijpt op het corporate DNA van Anton Philips… Maar begrijpt hij hoe hij de bron van goud van Philips openlegt? Hoe je een corporate story en brand story voedt met levend verleden om mensen nú te inspireren voor de toekomst.
Alfred Heineken zei in een interview met me: mijn enige functie is om alle mensen binnen Heineken te impregneren met mijn visie. Op de Raad van Bestuur kamer van Heineken heeft men een spread uit het boek De magie van Heineken geplaatst. Een foto van de heer Heineken met het kernachtige citaat: ‘Vaak is tegen mij gezegd: dat is heel onverstandig, dat moet je niet doen. Dan antwoordde ik altijd. Dat is heel onverstandig, maar toch doen.’
Waarom hangt die tekst daar? Om iedereen te impregneren met het ondernemende Heineken DNA. Ondernemen is risico nemen. Daar is Heineken groot door geworden. En die traditie moet gekoesterd worden. Doe je dat heel slim en bewust, dan wordt het magie.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post