Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Waarom worden er wereldwijd miljoenen voetbalshirts verkocht met de namen Messi en Ronaldo op de rug geprint? En dichter bij huis, wat is de reden dat alles wat ‘onze’ Linda’s, Wendy’s en Chantals aanraken, verandert in goud? Het antwoord is simpel, omdat het moderne helden zijn.
Helden die ons inspireren. Die ons houvast bieden en ons de goede richting wijzen. Niet voor niets verhalen we als storytellers om diezelfde reden ook graag over helden. Of beter gezegd, over het archetype held. Want helden heb je in meerdere soorten en maten. In deze blog schetsen we u de meest voorkomende. Waarna u zelf kunt bepalen welk archetype held het beste bij uw organisatie- of merkverhaal past!
Door de eeuwen heen gaan de meest tot de verbeelding sprekende verhalen over helden. Ook in de hedendaagse organisatieverhalen en merkverhalen duikt steeds vaker het archetype held op. Om in een notendop te duiden wat een archetype nu precies is: dat is een gedragspatroon dat in elk menselijk brein is opgeslagen. Ofwel, in ieder mens schuilt een held. Alleen uit zich dat niet altijd in brute spierkracht. Integendeel zelfs. Dat behoeft enige uitleg.
Veel organisaties functioneren nog steeds op basis van controle. Natuurlijk, een zekere mate van controle is noodzakelijk, al was het alleen maar uit veiligheidsoverwegingen. Maar vertrouwen levert uiteindelijk veel meer op. Immers, vertrouwen geven en vertrouwen krijgen resulteert in meer en vooral beter ondernemerschap, in meer betrokkenheid en bovendien draagt het bij aan co-creatie. Iemand die zijn of haar omgeving dat vertrouwen durft te geven, krijgt al snel de status van held! Vooruitstrevende ondernemers houden ons steevast voor dat de reis belangrijker is dan het reisdoel. En dat die reis alleen maar interessanter én leerzamer wordt naarmate er meer onbekend terrein wordt bewandeld. Ook iemand die daarin voorop loopt en de richting aangeeft, krijgt al snel het stempel inspirerende held. En inderdaad, vertrouwen geven en voorop lopen heeft helemaal niets met spierkracht te maken. Natuurlijk, een held is nooit of alleen maar een doorzetter, een visionair of een krachtpatser. In de praktijk beschikt een archetype held in meer of mindere mate over alle drie de eigenschappen. Maar voor een organisatie- of merkverhaal kan het handig zijn één van die drie eigenschappen uit te lichten.
Big Brother, Utopia, The Voice, het zijn slechts enkele succesvolle formats uit de stal van mediatycoon John de Mol. Maar wist u dat zijn carrière niet louter en alleen maar uit successen bestaat? Sterker nog, in zijn eerste jaren als zelfstandig producent balanceerde John de Mol meerdere malen op het randje van failliet gaan. Of zoals hij het zelf in een interview ooit zei: ‘Elk telefoontje kon van de bank zijn die zijn geleende geld opeiste.’ Maar De Mol bleef geloven in zijn droom. En met een enorm doorzettingsvermogen maakte hij zijn droom waar. Nog een doorzetter, Atilay Uslu, die het met heel hard werken van shormaverkoper tot baas van Corendon schopte. Overigens kan Uslu daar zelf prachtig over vertellen.
Elektrisch rijden, wonen op verre planeten, nog niet eens zo heel erg lang geleden was je een moderne Don Quichot als je dit hardop riep. Maar kijk hoe het Elon Musk tot nu toe is vergaan. Roep Tesla en iedereen weet waar het over gaat. Reizen in de ruimte? Verdiept u zich eens in SpaceX, het ruimteproject van Musk. En verbaas u dan over wat er onder de vlag van SpaceX al bereikt is. Zo bekeken is Elon Musk zo ongeveer de belichaming van een visionaire held. U wilt weten of we ook in Nederland van dit soort helden hebben? Of hadden? Wat dacht u van een Alfred Heineken, een Frits Goldschmeding van Randstad of van een jongere generatie, Pieter Zwart van Coolblue?
Uiteraard mag toch ook de krachtpatser niet ontbreken. Dit is het archetype held dat het meest wordt toegepast in verhalen. In dit type verhaal lijkt de held het aanvankelijk af te leggen tegen het kwade, maar uiteindelijk volgt de zoete overwinning. Voorbeelden? Niet dat de in Zuid-Nederland bijna heilige Wim van der Leegte van industrieconcern VDL geen doorzetter of visionair is, maar een krachtpatser is het zeker. Vijf jaar geleden was het licht in de fabriek in Born al uitgedaan. Dankzij Van der Leegte woorden daar nu weer 180.000 auto’s per jaar geproduceerd. Daar schuilt een prachtig storytelling verhaal in om startende ondernemers te inspireren.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post