Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
In Harvard Business Review onthult Peter Gruber de ‘four thruths’ van krachtige verhalen en effectieve storytellers in organisaties: “The stories that move and captivate people are those that are true to the teller, the audience, the moment, and the mission.”
Authenticiteit is essentieel voor een storyteller. We spreken van authenticiteit als denken en doen met elkaar zijn verbonden. Een goede verteller is daarom één met zijn verhaal: in zijn manier van praten en bewegen, maar ook in zijn emoties en beweegredenen. Mensen die vanuit hun hart vertellen zijn in staat om ook anderen in hun hart te raken.
Een verteller schept altijd een verwachting bij zijn publiek. Hij zal dus ‘wijs’ om moeten gaan met de tijd en ruimte die hij krijgt. Een goede voorbereiding is daarom belangrijk: het vertrekpunt van het verhaal moet aansluiten bij de cognitieve belevingswereld van het publiek. Van daaruit neemt de storyteller ze mee op een ‘emotionele reis’. Deze reis noemt Guber de essentie van storytelling. De aandacht van het publiek wordt beloond met iets – een inzicht, een idee, een gevoel – dat ze zelf niet hadden voorzien. Van even groot belang is dat de verteller zich ervan bewust is dat de verschillende reacties van het publiek integraal onderdeel uitmaken van het verhaal. Gezamenlijke emotionele reacties – lachen, huiveren, woede, verontwaardiging – zijn in storytelling de verbindende krachten.
Een goede storyteller vertelt een verhaal nooit twee keer hetzelfde. De context van het moment is onderdeel van zijn verhaal. Die context is steeds anders. Dat betekent niet dat een storyteller zijn verhaal niet repeteert. Repetitie helpt hem het verhaal eigen te maken, zodat het verhaal in iedere situatie ‘op maat’ kan worden verteld. De repetitie mag dus nooit ten koste gaan van spontane improvisatie met het publiek.
Een ‘ware’ storyteller is toegewijd aan zijn missie: datgene dat hem drijft zijn verhaal te vertellen. Zijn uitdaging is het verhaal zo te verwoorden en te verbeelden dat het sterke emoties oproept en de steun wint van het publiek. Dat hogere doel brengt hij tot uitdrukking in de eindwaarde van zijn verhalen. In sommige situaties kan dat doel botsen met de wensen van het publiek (‘Truth to the Audience’), bijvoorbeeld bij ingrijpende veranderingen die de verteller voor ogen heeft. Hij zal dan al zijn vertelkwaliteiten moeten aanwenden om trouw te blijven aan zijn missie en zijn publiek voor zich te winnen.
Peter Guber werkte als producent voor o.a. Sony Pictures, PolyGram en Columbia Pictures en produceerde films als Rain Man, Batman en The Color Purple. Nu is hij CEO van de Mandalay Entertainment Group. Zijn volledige artikel ‘The Four Truthes of Storytelling’ is terug te vinden in de Harvard Business Review van september 2007.
Zie verder op twitter @PeterGruber
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post