Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
De elevatorpitch is een mystiek fenomeen. Het verhaal wordt magische krachten toegedicht. ‘Vertel in 15 seconden jouw verhaal en mensen zijn als vanzelf overtuigd’. De werkelijkheid is anders. De pitch hoeft maar één ding te doen: de interesse van degene tegenover je wekken, zodat je wordt uitgenodigd verder te vertellen. Dat is een stuk eenvoudiger te bereiken.
Een aantal jaren geleden gaf ik namens Storytelling People de workshop ‘Elevatorpitchen’ voor leden van netwerkclub Red Peppers in ’s-Hertogenbosch. Doel van de workshop was leren hoe je jouw interessante verhaal binnen 15 seconden vertelt, en alle belangrijke punten genoemd hebt.
Leden van Red Peppers ontbijten elke 14 dagen op een vaste locatie. Het doel van de bijeenkomsten is dat je elkaar zó goed leert kennen, dat je elkaar oprecht kunt aanbevelen. Het Red Peppers-netwerk draait niet om opdrachtenjagen, maar om het opbouwen van een solide netwerk en reflectie krijgen van collega-ondernemers buiten je eigen wereldje.
De workshop begint met een korte presentatie over hoe je een verhaal opbouwt. Ik probeer met enkele korte tips een leuning te geven, waaraan je je kunt vasthouden tijdens het vertellen. Het idee dat je álles moet vertellen in die 15 seconden, legt een onmogelijke druk op je. Je bent alleen maar bezig met ‘niet falen’ en verliest al je charme.
Een belangrijk inzicht is dat je maar 150 woorden per minuut duidelijk gearticuleerd kunt uitspreken. Dat betekent dat je in 15 seconden slechts 35 tot 40 woorden hebt. 3 zinnen. Hoe maak jij optimaal gebruik van die 3 zinnen?
Het opbouwen van een elevatorpitch is niet eenvoudig, maar met een goede structuur kan iedereen een goede pitch maken. Je hoeft alleen jezelf te zijn en te vertellen over wat je het liefst doet, toch? Het belangrijkste dat ik iedereen wil meegeven is dit dat je je niet moet presenteren als iemand van belang, maar als iemand van waarde.
Na de korte presentatie verwacht iedereen te moeten gaan schrijven aan zijn eigen pitch. De opdracht is echter anders. In groepjes van 4 wordt telkens binnen 1 minuut – over 1 persoon – een kort profiel geschreven. In zinnen, in steekwoorden, persoonlijk en zakelijk, positief en negatief. Na 4 rondes worden de miniprofieltjes onderling gedeeld. De resultaten zijn soms verrassend. De meeste leden krijgen hun imago bevestigd, sommigen komen tot het inzicht dat hun presentatie tot nu toe niet overbrengt wat zij willen. Met dit inzicht wordt het ‘huiswerk’ opgegeven. Vind de belangrijkste woorden die jou, je werk en je toegevoegde waarde beschrijven.
Binnenkort vindt de volgende sessie plaats. Dan gaan we zorgen dat je op elk moment de juiste pitch klaar hebt. Niet telkens dezelfde tekst, maar wel altijd het zelfde verhaal.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post