Freddy Heineken als storyteller

corporate storytelling authentiek verbinden

Sommige bedrijven hebben het geluk een tijd geleid te worden door mannen en vrouwen met visie. Helemaal top wordt het als deze persoon ook nog een Chief Engagement Officer is – een storyteller pur sang, die verhalend communiceert en moeilijke zaken simpel vertelt. Geniet dus van een aantal sprekende citaten van Freddy Heineken, de vroegere topman van de Heineken brouwerij.

Geluk

Ik heb zeker geluk gehad, maar geluk moet je ook leiden. Iedereen kan namelijk geluk hebben, maar het gebruik van de juiste timing daarbij leidt tot resultaten.

Doel

Ik vertrouw altijd op mijn instinct. Ik volg mijn eigen weg, hoef mijn omgeving ook niets te bewijzen. Je moet namelijk bereid zijn een omweg te nemen als je van a naar b wilt.

Reclame

Ik heb een filosofie bedacht over reclame. Een man neemt een meisje uit. De man trekt een pak aan, schoon overhemd, stropdas. Zij heeft een mooi jurkje aan, wat ringetjes, beetje parfum. De man zit zich aan te prijzen als een mooie, gezonde vent. Die juffrouw zit zich ook aan te prijzen: ik ben heel erg begeerlijk. Dat is allemaal advertisen.

Marketing

Ik ben opgegroeid in een tijd zonder marketing, maar ik kan wel bier verkopen. Soms denk ik wel eens van mijn eigen afdeling marketing – wat is dat voor een geouwehoer allemaal... je moet iets maken en je moet het verkopen. Hoi! Zo simpel ligt het.

Eenvoud

Ik vind business zo eenvoudig, als ze nou maar eens begonnen om het niet moeilijk te maken. Ik heb heel wat grote zakenmannen ontmoet, die waren ook wat kinderachtig in hun denken. Heel eenvoudig, dan wordt het niet lastig. Maar het moet lastig en daar moet je veel langer voor studeren. Dan moet je het allemaal met elkaar eens zijn, consensus.

Passie

Het was voor veel mensen een baan. Voor mij was de onderneming het intense gevoel met hart en ziel erbij. Is in zekere zin ook logisch, want het is je eigen winkel.

Mensen

Als je iemand aanneemt, doe je dat doorgaans op instinct. Je zoekt mensen die stabiel, open en eerlijk lijken. ‘The beginning in the end is people’. Daarom praatte ik veel over de manier waarop en waarom. Ik moet ze impregneren met mijn visie. Velen die hier binnenkomen, weten alles beter en willen alles veranderen. Het vergt veel tijd om de goede zaken over te brengen.

Denken

Er wordt tegenwoordig bijzonder veel gedaan, maar weinig gedacht. Druk, druk, druk... verschrikkelijk. Ik lig veel in bad...

Slim

Omdat ik die 6 jaar aan de universiteit heb bespaard, heb ik veel meer kunnen leren dan ik ooit op een universiteit had kunnen doen. Ik ben niet als een eenheidsworst uit de machine gekomen... men zegt vaak tegen me: je bent jaloers. Dan antwoord ik altijd: ik heb 2 eredoctoraten zonder ooit een collegezaal van binnen te hebben gezien – zo moet je dat doen.

Geld

Geld, dat is heel wonderlijk, dat komt vanzelf. Leuk is dat.

Trots

Mijn drijfveren zijn trots, ik kan het beter dan anderen, daar gaat het toch om, ik zal je wel even laten zien hoe dat het moet, ik denk dat dat het is.

Intuïtie

Ik ben een man van instinct. Bepaalde dingen moet je ‘ruiken’. Dat doen we niet! Waarom doen we dat niet? Daarom doen we dat niet..!

Visie

Het is vaak een kwestie van fantasie en vooruitdenken: hoe gaat het nu verder? Ik ben een generatiedenker – denk in 25 of 50 jaar verder. Dat is een geheel andere manier van denken, het gaat erom dat de zaak stabiel groeit.

Autoriteit

Ik herinner me een voorval tijdens de bouw van Zoeterwoude. Samen met mijn vrouw bekeek ik in de weekenden regelmatig de vorderingen. Op een keer hebben we twee bezems gepakt die daar stonden omdat er overal rommel op de grond lag. Mijn vrouw en ik zijn gaan bezemen... geloof maar dat ze het geweten hebben. Zo moet je dat doen... het is een beetje Middeleeuws, maar het is wel afdoende. Ik was boos, daarom ben ik gaan vegen... niet zo lang... maar duidelijk geveegd hebbende... Heel educatief: de baas vond het niet schoon. Het moet schoon zijn!

Overexpansie

De geschiedenis leert dat grote rijken ten gronde gaan aan overexpansie. Er is heel veel dwang bij iedereen en alles om de wereld te veroveren.

Overzicht

Ik heb eens een directeur gehad, die deed het niet helemaal goed en had op zijn kamer een aquarium staan met vissen. Ik heb hem toen gezegd: de fout die jij maakt is dat je in je eigen aquarium zwemt; als je een zaak moet leiden, dan moet je buiten gaan zitten en naar het aquarium kijken...

Zakelijk

Met geld gooien, snap ik niet. Ik dacht niet dat dat de bedoeling was. Het woord ‘nee’ is het belangrijkste woord in zaken.

Intelligentie

Er zijn maar weinig echt intelligente mensen en die zijn niet geschikt voor het zakenleven. Zij twijfelen…

Magie

Ik heb een enorm vertrouwen in m’n geluk, én in de sterren – ik ben een Schorpioen en overtuigd gelover in sterrenbeelden.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.