Hoe bouw je een succesvolle storytelling contentstrategie?

Hoe bouw je een succesvolle storytelling contentstrategie?

Het grote voordeel van de social media is dat het iedereen een podium heeft gegeven. Is er ook een nadeel te bedenken? Jazeker, het grote nadeel ervan is dat het iedereen een podium heeft gegeven. Met als resultaat dat er wereldwijd voortdurend en vooral onnoemelijk véél content wordt geplaatst. Hoe vraag je in al dat digitale geweld waar aandacht een schaars goed is, dan serieuze aandacht voor je merk of organisatie? Aandacht ook die beklijft? Hierbij 4 tips voor een gerichtere contentstrategie.

1. Ga op zoek naar uw corporate story

Het vertrekpunt voor alle communicatie, zowel on- als offline, is altijd een krachtige en verbindende corporate story. Wat een corporate story namelijk doet is dat uw organisatie een rode draad geven in alle verhalen die er binnen en buiten de organisatie de ronde doen. Die rode draad maakt natuurlijk ook verbinding met de purpose van de organisatie. De corporate story zorgt voor emotie in het verhaal, maakt het toegankelijker en zoomt ook in op dieperliggende waarden, overtuigingen en principes. Inderdaad, dan gaat het om wezenlijk andere zaken dan aandeelhouderswaarde of marktaandeel. Wat mensen in essentie willen is deel uitmaken van ‘een groter geheel’. Maar dat is nog heel abstract. In gewone mensentaal willen mensen verhalen ervaren die ze herkennen, leuk en verassend vinden, en waarbij ze zelf ook geprikkeld worden om deel te nemen aan de verhalen. ‘Gezien en erkend’ worden is belangrijk voor mensen, zowel in persoonlijk als digitaal contact.

2. Bouw een verhalend kernconcept

In onze alledaagse werk als storyteller verhalen wij overwegend vanuit ‘oerverhalen’ of kernconcepten. Soms zijn dat een paar woorden, soms een paar regels. Zie een kernconcept als een ‘kapstok’ waaraan je heel veel verschillende ‘verhaaljasjes’ kunt hangen. Bij veel organisaties wemelt het van verhalen en waarden… En als je dan vraagt aan de deelnemers: waar gaat dit organisatieverhaal over? Is het antwoord vaak een stilzwijgen of het opsommen van allerlei mogelijkheden. Goede verhalen gaan vaak over universele principes, zoals ‘verlangen’, ‘vriendschap’, ‘toegankelijkheid’, ‘veiligheid’, ‘optimisme’… Ankerbegrippen die het voor mensen makkelijk maken om er een eigen persoonlijke verbinding mee te maken. Wat heb ik met ‘verlangen’? Heb ik een persoonlijk verhaal over de betekenis van ‘vriendschap’? Voordat je het weet, komt er binnen een groep mensen een stroom van geïnspireerde verhalen op gang. Die allemaal kunnen verschillen, maar alle verbinding blijven houden met het kernconcept. En het mooie is, aan een corporate story heb je niets, dat is enkel nog het kompas of kader. Het ultieme doel is: de corporate story inkleuren met persoonlijke verhalen van medewerkers en klanten.

3. Formuleer een transmediale megastructuur

Voor online is een transmediale megastructuur essentieel. Zie die als het frame van de digitale verhalen die u wilt vertellen op welk social medium dan ook. Zo bereikt u dat al uw verhalen over en weer naadloos op elkaar aansluiten, zonder dat u de rode draad uit het oog verliest. Let wel, een transmediale megastructuur is aanvullend opeen contentstrategie. Waar een megastructuur vooral over de inhoud gaat, over verhaallijnen, daar richt een contentstrategie zich ook op (social-)media keuzes en de all-over communicatiestrategie.

4. Zorg voor storytelling ambassadeurs

Verhalen moeten bedacht en geschreven worden en een megastructuur moet opgesteld en bewaakt worden. Net zo moeten er mensen zijn die die verhalen gaan vertellen. Dat kan in de eerste plaats een chief storytelling zijn, of hoe u diegene ook wilt noemen. Maar beter dat er organisatiebreed enthousiasme ontstaat voor storytelling. Vergelijk de corporate story met het ontbranden van het vuur, dan richten de storytellers zich op het verspreiden van het vuur.
En hoe mooi dat alle verhalen een verbinding maken met uw contentstrategie en corporate story.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.