Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Organisaties met een verhaal zijn succesvoller. Om dat verhaal over te kunnen brengen, heeft een organisatie talenten nodig die dat verhaal kunnen dragen. Maar hoe werf je storytelling talenten?
Verhalen maken ons tot wie we zijn. Bij ‘Out of Africa’ denkt u waarschijnlijk aan de film. Het schitterende liefdesverhaal tegen de achtergrond van betoverende Afrikaanse landschappen. De imponerende acteerprestaties van Meryl Streep en Robert Redford hadden echter een rijke voedingsbodem. Het verhaal van de film is gebaseerd op het autobiografische boek van de Deense auteur en barones Karen von Blixen-Finecke. Deze storyteller pur sang had als uitgangspunt ‘To be a person is to have a story to tell’. Haar bewogen leven zorgde dat ze een goed verhaal te vertellen had.
Verhalen maken ons tot wie we zijn. Dat deden ze eeuwen geleden al en dat doen ze nog steeds. Daarmee is het verbazingwekkend hoe weinig mensen een verhaal goed kunnen vertellen. Daarbij maakt het niet uit dat over zichzelf is of over de organisatie waar ze werken. Een échte personal story bedoelen we dan. Een verhaal dat verder gaat dan het opsommen van feiten en jaartallen. Een verhaal dat meer inhoudt dan een curriculum vitae.
We zoomen met een reden in op het fenomeen curriculum vitae. De meeste HRM-afdelingen gebruiken nog steeds het klassieke cv in hun zoektocht naar nieuw talent. Vaak zijn ook functieomschrijvingen en functieprofielen voorzien van een standaard cv-sausje. Werkelijk alle kandidaten – voor welke functie ook – moeten “sociaal vaardig zijn”, beschikken over “goede contactuele eigenschappen” en “aantoonbare relevante werkervaring” hebben. Terwijl de directie, de marketeers, de productmanagers en anderen binnen de organisatie er alles aan doen om zo onderscheidend mogelijk te zijn, selecteren veel bedrijven aan de poort meer van hetzelfde. Sterker nog, werving- en selectiebureaus geven hun kandidaten zelfs het advies ‘naar de functie toe te schrijven’.Hoe kan het anders? Door een kandidaat of medewerker meer ‘verhalend’ te beoordelen? We geven u daar 2 tips voor.
De corporate story – en in het verlengde daarvan de employee story – biedt veel prachtige stories om een veel levendig beeld op te roepen van de wereld waarin de kandidaat actief wil worden. Ook personal stories van medewerkers zijn prachtige ankers om een ‘in-depth’ beeld te geven van identiteit en cultuur van de organisatie. Natuurlijk hebben sommige merken een voorsprong – de merknaam Tesla trekt automatisch de aandacht van high potentials. Maar dan nog moet de werkelijkheid op de werkvloer aansluiten bij ‘het verhaal’ dat de kandidaat waar neemt.
Met storytellingtechnieken kunt u in uw vacature juist aangeven waarom u op zoek bent naar juist die ene kandidaat. Bijvoorbeeld door een bepaald aspect, ondernemerschap bijvoorbeeld, te verbinden aan een verhaal van de oprichter. En u kunt met veel meer emotie aangeven hoe het is om voor de organisatie te werken. Door bijvoorbeeld jonge medewerkers te laten vertellen over hun waarom, passie en dromen – over hun bijdragen aan een betere wereld.
Te vaak worden storytelling talenten ‘per ongeluk’ op de werkvloer gevonden, in plaats van doelgericht geworven. Hoe kan een organisatie een succesverhaal worden als het verhaal niet al leidend is in de werving van medewerkers?
Uiteraard snappen we dat uw tijd schaars is en dat het ondoenlijk is om stapels verhalen door te ploegen. Zeker als daarin ook uitvoerig over de adolescentiejaren wordt verteld. Maar wat is er mis met het aangeven van organisatie- of functie-gerelateerde kaders? Waarom zou uw vacature niet een opstel-opdracht mogen bevatten bij het zoeken naar talent? Daarin kunt u heel gericht worden gevraagd naar de personal story van de kandidaat. Wat zijn diens waarden en normen? Welk verschil wil hij of zij maken? Wat is de drive om juist op uw functie te reageren? En wat was het hoogtepunt in zijn of haar carrière tot nu toe? Met een personal story krijgt u dus meer inzicht in de persoon achter de kandidaat. Want het is de persoonlijkheid die straks ook voor ú het verschil moet gaan maken.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post