Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Bij steeds meer organisaties groeit het besef dat alleen een missie en een visie onvoldoende zijn om klanten, medewerkers en stakeholders te binden en te boeien. Een krachtig en authentiek organisatieverhaal, een corporate story, heeft dat vermogen wél. Zeker als die extra lading en betekenis krijgt met storytelling.
Maar dan doet zich meteen de volgende vraag voor. Hoe richt je zo’n proces in. En wat heb je daarvoor nodig? Daarom in deze blog 4 uitgangspunten voor succesvolle storytelling.
Een goede corporate story is meer dan een tabje ‘Over ons’ op uw website. Een goede corporate story behelst ook veel meer dan de ontstaansgeschiedenis van een organisatie. In een goede corporate story wordt het DNA van een organisatie ontleed. Wordt ingezoomd op de diepste zielenroerselen van die organisatie. Een corporate story geeft het antwoord op de Why-vraag, om Simon Sinek maar eens te citeren. Maar hoe belangrijk ook, dat ene grote verhaal is niet het enige verhaal. Dat moet worden onderbouwd met verhalen van afdelingen, van medewerkers. En uiteindelijk ook wel met verhalen van klanten of leveranciers. In die persoonlijke verhalen gaat het over successen en tegenslagen, inspiratie, bezieling, over geloof in eigen kunnen, over wat jou als persoon drijft... En wat wezenlijk is voor storytelling, die verhalen krijgen pas betekenis in het delen met anderen. ‘Sharen’ is de beslissende succesfactor voor het tot leven brengen van een corporate story.
Verhalen schrijven is een kunst. Maar verhalen weten te vinden is ook een gave. Goede verhalenvertellers combineren het één met het ander. Omdat goede verhalenvertellers ook vooral goede luisteraars zijn. Omdat goede verhalenvertellers als geen ander beseffen dat het de kunst is door te vragen naar de Why-vraag. Want uit de antwoorden op die vraag ontstaan de mooiste, meest inspirerende, sympathieke en authentieke verhalen. Juist dát zijn de verhalen die boeien en binden. Veel organisaties beseffen niet hoeveel ‘goud’ erin de eigen organisatie schuilt in de vorm van tal van persoonlijke verhalen. Over verleden-heden-toekomst.
Verhalen zijn er om te vertellen. Maar in het wilde weg verhalen de wereld in slingeren, dat gaat niet werken. Daarom moet er een centrale ontmoetingsplek zijn, zoals Het Forum in het oude Rome. Ontmoeten kan offline (veel organisatie beschikken tegenwoordig over prachtige ontmoetingsplekken voorzien van hippe koffiebarretjes) en/of online. Het online platform moet om te beginnen goed vindbaar zijn. Daar moet ook ruimte zijn om te reageren, om te delen, om te liken, om makkelijk nieuwe verhalen te plaatsen. Een voorbeeld van een podium dat wél alles in zich heeft wat betreft functionele mogelijkheden en toegankelijkheid is de OneStory App van StorytellingPeople. Daarmee creëer je een groots storytelling platform waar ‘sharing’ centraal staat.
Een voorwaarde voor succesvolle storytelling is discipline. Discipline om bijzondere verhalen te blijven zoeken en daarover te schrijven, te filmen of noem maar op. Maar alleen discipline is niet voldoende. Een redactionele agenda of contentstrategie is tevens een belangrijke voorwaarde voor succes. Die zorgt er voor dat gericht kan worden gezocht naar thema’s en onderwerpen en ook dat de verhalen gedoseerd en thematisch worden aangeboden. Zodat er bijvoorbeeld in eventuele komkommertijden ook voldoende moois te publiceren is.
Een verhalenverteller zonder toehoorders is als een cabaretier in een leeg Carré. De zaal moet gevuld, de ontmoetingspek moet worden bezocht. Net zo belangrijk is het dat de acteurs binnen een corporate story participeren en terugkomen voor meer verhalen. Dat ze zelfs hun eigen verhalen gaan plaatsen. Op die manier ontstaat een heuse corporate community met gedeelde interesses, ervaringen en inspiraties. Een corporate story is pas echt als het verhaal beleefd wordt in verhalen. Ook hier geldt weer dat de OneStory App van StorytellingPeople een fantastische boeiende en bindende functie kan vervullen.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post