Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Wat je ook wilt bereiken in het leven, elk verhaal begint eerst bij jezelf. Ken uzelf. Naar verluidt stond die inscriptie in de Tempel van Apollo in Delphi. Eigenlijk komt ‘ken uzelf’ overeen met de belangrijkste vraag in het leven: waarom?
Ken uzelf betekent: je eigen verhaal kennen en je eigen verhaal leven. Echt leiders gaan onverstoord hun eigen weg. Zij vertrouwen op hun verhaal. Opvallend is dat echte leiders tijd nemen voor reflectie. Zoals Charles Baudelaire het zo mooi zegt: “De ware reiziger reist in zijn hoofd”. In die innerlijke reis ga je spelen met verhalen als ‘wie ben ik?’, ‘wat is mijn verbinding met anderen’, ‘wat zijn mijn sterke en zwakke punten? En naarmate de jaren voorbij strijken wordt de waarom-vraag belangrijker. De waarom-vraag symboliseert nieuwsgierigheid in het leven. Waarom ben ik op aarde? Voor leiderschap komt het neer op: Ken uzelf – in verbinding met jezelf en anderen.
Leiderschap is eigenlijk je ware reis vinden. Daarom zijn verhalen ook ideaal voor leiderschap. In de Odysseus van Homerus komen een letterlijke en figuurlijke levensreis magistraal samen. Interessant is dat Odysseus ook optreedt in de Hel van Dante. Hij vertelt Dante, brandend in de hel, dat zijn laatste reis naar de Louteringsberg ging…
Een van mijn diepgaandste ervaringen met een verhaal is een tiendaagse reis geweest ‘in’ het verhaal van Dante. Prachtige locatie in midden-Frankrijk. Ik was natuurlijk de enige man in een groep van 11 vrouwen. Ik vond het zeer bijzonder. Mijlpalen in de reis van Dante waren de drie ankerpunten: de Hel – de Louteringsberg – het Paradijs. Dat alleen al is leiderschap, beseffen dat het leven zijn pieken en dalen heeft. Maar leiderschap is vooral inzien dat elke fase zijn eigen betekenis heeft. Eigenlijk zijn Hel, Loutering en Paradijs onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is wat een verhaal doet: tegenstellingen helder maken en dromen oproepen. Verlangen naar een verhaal, is verbinding in jezelf.
Heel het verhaal van Dante zit vol met unieke leiderschapsreflecties. Je reflecteert op jezelf, zonder dat je verdwijnt in het verhaal. De ideale spiegel dus voor Ken Uzelf. Opvallend in deze reis was dat het soms in de Hel (het donker) makkelijker is dan in het Paradijs (het licht). Om te kunnen zijn in het Paradijs moet je een bewuste keuze maken. Voor leiders herkenbaar. Ik zit in ‘de ellende’, reorganisaties, de weg kwijt, teveel werk, een geknakt zelfvertrouwen… Helemaal in de put. Maar daar moet je uit. Je moet weer geloven, in jezelf, in de toekomst. Veel mensen leven liever in veiligheid in hun dagelijkse hel, dan de berg van loutering te ondergaan om het Paradijs te bereiken. En waarom verlang ik naar het Paradijs? Niet om er eeuwig te blijven, maar om daarna het leven opnieuw aan te gaan. En zo beweeg je krachtig tussen hemel en aarde.
Beeld: Dante en Beatrice aan de oevers van Lethe – Cristóbal Rojas 1889
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post