Maak van medewerkers betrokken ambassadeurs met dit 1-2-3-4 stappenplan

Maak van medewerkers betrokken ambassadeurs met dit 1-2-3-4 stappenplan

Storytelling is een uitermate krachtig middel om medewerkers binnen een organisatie met elkaar te verbinden. Het doel? Medewerkers ambassadeurs maken van uw organisatie of merk. Organisatie herkennen en erkennen dat meer en meer. Daarmee is storytelling niet langer het exclusieve domein van specialisten; storytelling is ván iedereen binnen een organisatie en vóór iedereen binnen die organisatie. In deze blog 4 adviezen waarmee u van medewerkers enthousiaste en betrokken storytellers maakt.

Elke setting waarin meerdere mensen samenwonen of samenwerken is een optelsom van eigenschappen, vaardigheden en ambities, maar vooral ook van persoonlijke verhalen. Dat kunnen bijvoorbeeld verhalen over successen en teleurstellingen zijn. Of verhalen over hoop of juist onzekerheden, bijvoorbeeld bij aanstaande veranderingen en ontwikkelingen. Nu is het mooie van goed vertelde verhalen dat ze empathie opwekken. Verhalen verbinden, doen beleven en zorgen voor veranderingen in gedrag. Dat wetenschappelijk bewezen effect noemen we overigens narratieve transportatie. Voorwaarde daarbij is wel dat het verhaal emotie bevat. En daarmee komen we bijna automatisch bij de why-vraag. Waarom doet een organisatie wat die doet? Waarom gedragen medewerkers van die organisatie zich zoals ze doen? Welk dieperliggende motivatie ligt daaraan ten grondslag?

Een echt verhaal

Gaat het om de organisatie of het merk, dan begint het allemaal met een inspirende corporate story. Hét grote verhaal over het bestaansrecht, de activiteiten, de successen en bovenal de uitdagingen. Een corporate story gaat dus niet over marktaandeel of aandeelhouderswaarde. Noch wordt een corporate story weergegeven in klinische bullets. Een corporate story is in alles een echt verhaal, doordrengt met emotie om medewerkers te kunnen binden en boeien. Om hen na te laten denken, om hen het voortouw te laten nemen. Om zo van de corporate doelstellingen en uitdagingen gezamenlijke doelstellingen en uitdagingen te maken. In vaktermen noemen we dat effect: engagement en alignment. In gewone mensentaal is dat het zoveel mogelijk verbinden en enthousiasmeren van mensen om de organisatie of het merk sterker te maken. Wat zijn daarvoor dan de 4 beste storytelling-adviezen?

Advies 1 – Zorg voor een verhalende en inspirerende Missie – Waarom – Purpose

Of het nu gaat om een Missie, Waarom of Pupose, de betekenis is altijd dezelfde: in een missie, hét fundament voor uw corporate story, vertelt u wie u bent en wat u doet. U zoomt in op uw bestaansrecht. Wat wilt u betekenen en voor wie? Waar staat u voor en waar mag u op aangesproken worden? Dan gaat het over waarden, overtuigingen en afspraken, over intenties en ambities voor de toekomst. Storytelling kan niet zonder ‘story’. De eerste opdracht is dus: zorgen voor een corporate story met een verhalende positionering. Een simpele kapstok waarmee iedere medewerkers zijn of haar persoonlijke verhaal aan kan verbinden. Hoe meer ruimte u uw medewerkers biedt voor een eigen inkleuring en invulling van de missie, hoe meer en beter uw corporate story onthouden en beleefd wordt.

Advies 2 – Regisseer en coach de toekomstige storytellers

Storytelling is ook een ‘vak’. Iedereen kan het, maar het is wel prettig om de ins and outs te leren. Wat is een goed persoonlijk verhaal? Hoe verbeter is mijn vertelkracht in een groep? Met een specifiek ambassadeursprogramma kun je gericht werken aan het trainen van een eerste selecte groep managers en medewerkers. Kennen zij op een gegeven moment het klappen van de zweep, dan is het van belang dat de samenhang tussen de corporate story en de persoonlijke deelverhalen bewaakt worden. Tevens dient er een goede contentstrategie en contentmatrix opgesteld te worden. Doet u het goed, dan is de beloning verrijkend: er ontstaat een levendige organisatie – die de communicatie heeft verlegd van ‘zenden’ naar ‘dialoog’.

Advies 3 – Creëer fysieke en digitale ontmoetingsplek

Zonder verteller geen verhaal. Net zo heeft een verteller een publiek nodig. Maar die moeten elkaar wel ergens kunnen treffen. Een zogenaamde employee community kan dan uitkomst bieden. Hier kunnen verhalen, maar ook best practises gedeeld worden. Dat kunnen regelmatige sessies zijn waarbij bijvoorbeeld succesverhalen worden gedeeld. Maar ook bij regulier werkoverleg kan eraan het begin van een vergadering 10 minuten worden uitgetrokken om één of twee verhalen te delen. Idealiter is er online ook de mogelijkheid om verhalen te delen. Zo ontstaat voor u het weet een lerende organisatie met medewerkers die ervaren dat ze ertoe doen en dat graag doorvertellen.

Advies 4 – Leer zelf verhalen en inspireer anderen

Uit onderzoek naar inspirerende en effectieve leiders blijkt dat die allemaal een persoonlijk en inspirerend verhaal hebben. Gaat u dus vooral ook eens bij uzelf te rade. Bent u in staat om uw medewerkers mee te nemen naar een wenkend toekomstbeeld? Voordat medewerkers bereid zijn u te vergezellen, zult u moeten vertellen wat úw verhaal is en waarom dat verhaal ook voor hen zo belangrijk is. Dat het zeker de moeite waard is om uzelf de kunst van het verhalen vertellen bij te brengen om zo medewerkers meer te betrekken, wordt nog een keer extra geïllustreerd door Richard Branson: ‘Take care of your employees and they will take care of your clients!’

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.