Missie en visie in 6 stappen

Uitdagen kracht storytelling

U bent aan het worstelen met het formuleren van missie en visie? Waarom moeilijk doen? Ga in 6 storytelling stappen op weg naar een helder, effectieve en levendige missie en visie.

1. Maak het verschil tussen missie en visie helder

  • Een missie verwoordt het hogere doel. Waarom zijn we op aarde? Waarom doet de organisatie de dingen die ze doet? Waarin geloven we als organisatie?
  • Een visie verwoordt het ambitieuze doel. Welke kansen zien we op de markt? Wat maakt ons product uniek? Welke doelen willen we bereiken? Welke behoefte van de klant vullen wij in?

2. Formuleer een beknopte en bezielende missie

  • De missie maakt de Waarom van de onderneming helder: Waarom zijn we op aarde?
  • De missie biedt inspiratie en is communicatief te vertalen. Dat kan zelfs in één woord.

3. Formuleer een informatieve en zakelijke visie

  • De visie maakt de ondernemende kansen van de onderneming helder: waar liggen onze kansen?
  • De visie biedt perspectief, de beroemde stip aan de horizon: wat is onze beloning als we het doel bereiken?

4. Leg missie en visie vast in een kernverhaal

  • Het kernverhaal verheldert de Waarom-Hoe-Wat van de organisatie.
  • Het kernverhaal verbindt de Waarom met de Persoonlijkheid, Positionering, Perspectief van de organisatie.
  • Het kernverhaal verbindt Verleden-Heden-Toekomst met het DNA van de organisatie.

5. Start met storytelling verhalen om missie en visie tot leven te wekken

  • Het handelen van mensen wordt bepaald door ervaringen, door indrukken, door gevoelens, door beelden die we hebben. Die ‘taal’ moet je vangen, verwoorden, vertellen, verbeelden en verbinden… in specifieke leiderschapsverhalen, waardenverhalen en succesverhalen.

6. Creëer een verbindende corporate story en levendige community

  • Organisaties van de toekomst zijn open en flexibel – en tegelijkertijd is er een sterk gevoel van verbondenheid. De missie richt zich nu op community building: het verbinden van mensen – zowel intern als extern – in een gedeeld verhaal.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.