Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Elk jaar vindt in de maand februari een super-event plaats in Amerika; de Super Bowl. Voor wie dat niets zegt, dat is de finale tussen de kampioenen van de American Football Conference en de National Football Conference. Big party dus. Vanwege de zeer, zeer hoge kijkdichtheid is Super Bowl een fantastisch - én peperduur - event voor adverteerders om in de spotlights te treden.
De mooiste en beste tv-spots zijn daarna al snel terug te vinden op YouTube en scoren daar nog eens miljoenen weergaven. Over welke tv-spots hebben we het dan en waarom zijn ze zo populair? Alvast een tipje van de sluier, dat succes heeft alles te maken met storytelling. Zoek op YouTube bijvoorbeeld eens naar ‘10 Best Super Bowl Commercials 2018’. Wat u dan krijgt te zien is zeker de moeite waard. Alleen al de KIA-spot met Aerosmith-voorman Steven Tyler is om van te dromen. Maar laat ik die 11 spots (suprise!) eens nader ontleden. Dat levert een aantal interessante inzichten op.
Als kijker word je onmiddellijk meegenomen in het scenario. Er gebeurt iets interessants en je wilt weten wat het is.
Ze laten je stuk voor stuk iets voelen: empathie, humor, vreugde, spanning of opwinding.
Je snapt de tv-spots gelijk en vergeten doe je ze niet.
De basisscenario zijn in één zin beschrijven.
In alle tv-spots is sprake van een begin, midden en einde.
Je wilt ze daarom ook allemaal uitkijken.
Zonder het product had de tv-spot niet gemaakt kunnen worden.
En daarmee zijn we aangekomen bij het achterliggende reden voor het succes van de tv-spots. Het zijn allemaal perfecte voorbeelden van storytelling. Waarom verhalen dan zo’n magische uitwerking hebben? Dat is omdat iedereen verhalen herkent, begrijpt én onthoudt.
Moet dan elk productverhaal perse resulteren in een tv-spot? Nee, dat hoeft gelukkig niet. Geweldige verhalen kunnen ook op andere manieren verspreid en gedeeld worden. Een voorbeeld is de campagne van Avis op de voorpagina van de Marketplace-sectie van The Wall Street Journal. Avis gebruikte daarbij echte brieven van dankbare klanten om verhalen te vertellen over de toewijding van het bedrijf aan hun klanten. Maar net zo goed kunnen verhalen verteld en gedeeld worden op Facebook, Instagram en andere sociale media. De enige harde voorwaarde voor succes is dat uw productverhaal kloppend, authentiek en sympathiek is. Daarbij zijn antwoorden op de volgende 4 vragen van cruciaal belang.
Welke verhalen kunnen uw klanten vertellen? Breng de scenario's in kaart en onderzoek hoe u deze scenario's interessant kunt maken voor prospects.
Welk type karakter is uw klant? Gebruik realistische casestudy's om klanten als zichzelf te presenteren of vergelijkbare personages te maken waarmee prospects zich kunnen identificeren.
Voelen uw klanten zich zelfverzekerd, veilig, blij, opgelucht, enthousiast, tevreden of trots als zij uw product gebruiken? Leg dan juist deze emoties vast in de verhalen die u vertelt.
Hoe zorgt uw product ervoor dat uw klanten succesvol kunnen zijn? Bouw uw verhalen op rond de voordelen van wat u verkoopt. Maak echter niet de fout om zo'n geweldig verhaal te vertellen dat het product verloren gaat in het verhaal.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post