Storytelling marketing: zo bouw je de beste productverhalen

Storytelling marketing: zo bouw je de beste productverhalen

Elk jaar vindt in de maand februari een super-event plaats in Amerika; de Super Bowl. Voor wie dat niets zegt, dat is de finale tussen de kampioenen van de American Football Conference en de National Football Conference. Big party dus. Vanwege de zeer, zeer hoge kijkdichtheid is Super Bowl een fantastisch - én peperduur - event voor adverteerders om in de spotlights te treden.

De mooiste en beste tv-spots zijn daarna al snel terug te vinden op YouTube en scoren daar nog eens miljoenen weergaven. Over welke tv-spots hebben we het dan en waarom zijn ze zo populair? Alvast een tipje van de sluier, dat succes heeft alles te maken met storytelling. Zoek op YouTube bijvoorbeeld eens naar ‘10 Best Super Bowl Commercials 2018’. Wat u dan krijgt te zien is zeker de moeite waard. Alleen al de KIA-spot met Aerosmith-voorman Steven Tyler is om van te dromen. Maar laat ik die 11 spots (suprise!) eens nader ontleden. Dat levert een aantal interessante inzichten op.

1. Ze zijn alle 11 boeiend

Als kijker word je onmiddellijk meegenomen in het scenario. Er gebeurt iets interessants en je wilt weten wat het is.

2. Ze zijn alle 11 emotioneel

Ze laten je stuk voor stuk iets voelen: empathie, humor, vreugde, spanning of opwinding.

3. Ze zijn alle 11 memorabel

Je snapt de tv-spots gelijk en vergeten doe je ze niet.

4. Ze zijn alle 11 gemakkelijk na te vertellen

De basisscenario zijn in één zin beschrijven.

5. Ze hebben alle 11 een plot

In alle tv-spots is sprake van een begin, midden en einde.

6. Ze zijn alle 11 spannend

Je wilt ze daarom ook allemaal uitkijken.

7. In alle 11 speelt het product een hoofdrol

Zonder het product had de tv-spot niet gemaakt kunnen worden.

8. Alle 11 vertellen krachtige verhalen

En daarmee zijn we aangekomen bij het achterliggende reden voor het succes van de tv-spots. Het zijn allemaal perfecte voorbeelden van storytelling. Waarom verhalen dan zo’n magische uitwerking hebben? Dat is omdat iedereen verhalen herkent, begrijpt én onthoudt.

Kloppend, authentiek en sympathiek

Moet dan elk productverhaal perse resulteren in een tv-spot? Nee, dat hoeft gelukkig niet. Geweldige verhalen kunnen ook op andere manieren verspreid en gedeeld worden. Een voorbeeld is de campagne van Avis op de voorpagina van de Marketplace-sectie van The Wall Street Journal. Avis gebruikte daarbij echte brieven van dankbare klanten om verhalen te vertellen over de toewijding van het bedrijf aan hun klanten. Maar net zo goed kunnen verhalen verteld en gedeeld worden op Facebook, Instagram en andere sociale media. De enige harde voorwaarde voor succes is dat uw productverhaal kloppend, authentiek en sympathiek is. Daarbij zijn antwoorden op de volgende 4 vragen van cruciaal belang.

Vraag 1. Hoe wordt uw product gebruikt?

Welke verhalen kunnen uw klanten vertellen? Breng de scenario's in kaart en onderzoek hoe u deze scenario's interessant kunt maken voor prospects.

Vraag 2. Wie zijn uw klanten?

Welk type karakter is uw klant? Gebruik realistische casestudy's om klanten als zichzelf te presenteren of vergelijkbare personages te maken waarmee prospects zich kunnen identificeren.

Vraag 3. Welke emoties voelen mensen wanneer zij uw product gebruiken?

Voelen uw klanten zich zelfverzekerd, veilig, blij, opgelucht, enthousiast, tevreden of trots als zij uw product gebruiken? Leg dan juist deze emoties vast in de verhalen die u vertelt.

Vraag 4. Wat is de rol van uw product?

Hoe zorgt uw product ervoor dat uw klanten succesvol kunnen zijn? Bouw uw verhalen op rond de voordelen van wat u verkoopt. Maak echter niet de fout om zo'n geweldig verhaal te vertellen dat het product verloren gaat in het verhaal.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.