Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Het kan verkeren. Zo hoor je dat steeds meer bedrijven moeite hebben met het aantrekken van personeel, zo lees je in een artikel dat nog geen 20 procent van de werknemers hun organisatie zou aanbevelen als werkgever. Dat leest u goed, nog geen 20 procent. Daarmee hoeft een werkgever dus zo goed als niets of niemand te verwachten uit het netwerk van die werknemers.
In deze blog geven wij 3 storytelling argumenten waardoor medewerkers uiteindelijk wél ambassadeur willen worden van hun organisatie.
De echte kracht van storytelling is dat het de betrokkenheid kan vergroten. Volgens de succesvolle auteur Harari in zijn boek Sapiens is ‘het delen van verhalen’ de belangrijkste reden waarom de mensheid zich heeft kunnen ontwikkelen. Groepen mensen – organisaties – leven van verhalen. Daarbij komt ook nog het feit dat storytelling een tweezijdig proces is, waarbij luisteren en vertellen samengaan. Als verteller wil je vaak eerst een goed beeld hebben van wat je toehoorders bezig houdt? In onze familie-, vrienden- en kennissenkringen doen we niet anders. Het succes van een avond met vrienden of een verjaardagsfeest valt en staat met de verhalen die verteld worden. Stoere verhalen, grappige verhalen, vakantieverhalen, noem maar op. Niemand zal het toch in zijn hoofd halen om een indrukwekkende reis naar een verre bestemming in de vorm van bullets weer te geven? Toegegeven, bij vertellen van meer zakelijke verhalen komt iets meer kijken, want...
In een organogram is heel goed weer te geven hoe een organisatie in elkaar steekt. De lijn, de stafdiensten, projectgroepen, dat alles is heel transparant uit te tekenen. Een organisatiecultuur daarentegen laat zich moeilijker vangen. Nieuwkomers nemen per definitie andere en nieuwe denkbeelden en gebruiken met zich mee. Welke invloed hebben die op de heersende cultuur? Laten die zich mixen of leiden die juist tot een cultuurclash met alle gevolgen van dien? Met storytelling kun je niet bepalen wat de juiste cultuur hoort of dient te zijn. Maar storytelling kan wel helpen begrip over en weer te kweken, op basis waarvan je samen verder kunt. Want een verhaal komt altijd anders binnen dan een mening of ‘feit’. En organisaties zijn een rijke bron van verhalen en verhalenvertellers. Bijvoorbeeld door te verhalen over waar de organisatie vandaan komt (oprichtersverhalen). Door werknemers van het eerste uur te laten vertellen wat ze allemaal meegemaakt hebben in die eerste jaren. Of door te vertellen over visie en toekomst. Mooie verhalen zijn ook waar passie en successen naar voren komen dan wel gedeelde ervaringen.
We maken onszelf graag wijs – niemand uitgezonderd - dat we rationele besluiten nemen. Daar hebben we goed over nagedacht, we hebben alle ‘voors’ en ‘tegens’ gewogen en voilà! De waarheid is anders. Want die vertelt ons namelijk dat we onze beslissingen nemen op basis van een complexe set van cognitieve patronen. Die zorgen er bijvoorbeeld voor dat we sommige ‘tegens’ wat afzwakken en sommige ‘voors’ ietwat versterken. Om zo uit te komen op het besluit dat ons eigenlijk het beste uitkomt. Feit is dat je met storytelling die cognitieve patronen kunt beïnvloeden. Bijvoorbeeld door in verhalen te appelleren aan waarden als vertrouwen, sympathie, authenticiteit, noem maar op. Betrekken we dat gegeven op medewerkers van een organisatie, Wie wil er niet werken bij een bedrijf dat je het volle vertrouwen geeft bi de uitoefening van je functie. Wie wil er niet werken bij een bedrijf dat de sportvereniging van je kinderen sponsort. En wie wil er niet werken bij een bedrijf waar naar je wordt geluisterd en waar je zelf het verschil kunt maken? Waarden die verteld en beleefd worden in persoonlijke verhalen van medewerkers.
Er zijn maar bar weinig medewerkers die de missie en visie van de organisatie waar ze werken kunnen reproduceren. En eerlijk is eerlijk, vaak zijn die ook behoorlijk ingewikkeld of niet inspirerend. Belangrijker dan dat medewerkers die missie en visie uit hun hoofd kennen is wat ze daarbij zelf bij ervaren. Dat ze beeld, begrip en betekenis hebben bij die waarden. Verhalen helpen daarbij. Goed verteld geven verhalen persoonlijke betekenis aan die waarden, waardoor ze meer vertrouwen wekken, beter zijn te onthouden en na te leven.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post