Hoe maak je met storytelling een succes van je merkverhaal?

storytelling verbinding samen betrokken

Met het ontdekken van de voordelen van storytelling, proberen steeds meer organisaties verhalende elementen toe te passen in hun ‘branding’ richting klanten, leveranciers en stakeholders. Helaas levert dat ‘merkverhaal’ niet altijd het gewenste resultaat op.


Kale feiten en partijdige aanbevelingen blijven nu eenmaal emotieloos en partijdig, ook al hebben ze een story-signatuur. Het mag dan ook geen verbazing wekken dat veel van die merkverhalen het publiek waarvoor ze bestemd zijn, niet of nauwelijks bereiken. En zelfs als ze dat doen, is het maar de vraag of ze opgepikt en begrepen worden. Hoe u dan wel te verzekeren van aandacht voor uw merkverhaal? We reiken u daar 6 adviezen voor aan.

Merkverhaal advies 1.

Wees relevant

Veel van de hedendaagse content die ‘uitgestort’ wordt over de argeloze lezer bestaat uit gefragmenteerde feiten, aanbevelingen en aanbiedingen. Geen wonder dat lezers soms door de bomen het bos niet meer zien. Laat staan dat ze begrijpen wat de afzender écht wilt vertellen. Waar lezers dan wel behoefte aan hebben? Dat is aan een voor hen relevant merkverhaal met aansprekende normen, kernwaarden, belofte en beleving. Vertelt vanuit een voor hen interessante en herkenbare invalshoek. ‘Informatie’ ook, die ze makkelijk kunnen doorvertellen. Voor een goed merkverhaal is het beter te selecteren en te doseren.

Merkverhaal advies 2.

Wees betrouwbaar en geloofwaardig

Misschien zou dit zelfs wel de eerste en belangrijkste tip moeten zijn. Want realiseert u zich dat alles wat u zegt of schrijft, valt en staat met uw betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Kunt u zich nog de collectieve verontwaardiging herinneren, een paar jaar geleden, nadat bekend werd dat ook hoog aangeschreven A-merken hun kleding lieten produceren in discutabele oorden? Of hebt u wel eens gehoord van ‘Connecting People. Uniting The World’. Juist, de slogan van United Airlines, u weet wel, de vliegtuigmaatschappij die nog wel eens een passagier het vliegtuig uitsleept. Wees dus heel kritisch op wat u uw afnemers belooft of in het vooruitzicht stelt. Of op hoe u zich opstelt jegens hen. Presenteert u zich als een duurzaam merk of anderszins? Heb dan ook de voorbeelden paraat waaruit dat blijkt. Schakel desnoods iemand in die uw merkbelofte op harde feiten beoordeelt.

Onze Storytelling Scans kunnen naast de potentie van uw verhaal ook de mogelijke valkuilen in kaart brengen.

corporate story verbinden team betrokken storytelling

Onze storytelling scans kunnen u snel inzicht geven hoe uw imago naar buiten toe zich verhoudt tot uw interne organisatie.

Merkverhaal advies 3.

Wees herkenbaar

Once upon a time werden we verrast op de ‘Even Apeldoorn bellen’-uitingen. Voor wie nu de wenkbrauwen fronst, even zoeken op YouTube. Fantastische en voor die tijd baanbrekende filmpjes waren het, met even fantastische en onverwachte plots. Maar helaas kon – zeker in het begin – lang niet iedereen het achterliggende merk benoemen. Natuurlijk is een dosis humor altijd goed. Tenslotte is een dag niet gelachen een dag niet geleefd. Maar zorg er altijd voor dat er een duidelijke link te ontdekken is tussen de humor en uw merk. Of welke emotie u ook toepast in uw verhaal.

Merkverhaal advies 4.

Maak gebruik van archetypes


Elk verhaal en dus ook elk merkverhaal kent een hoofdpersoon. Zorgt u er dan wel voor dat die hoofdpersonen de normen en waarden van uw merk vertegenwoordigt. Tegelijk dient die hoofdpersoon ook meerdere rollen te kunnen spelen. Soms is die hoofdpersoon een vriend, dan weer is hij een adviseur of een coach. Om de hoofdpersoon vloeiend en bijna ongemerkt te laten ‘schakelen’ tussen deze rollen kan het gebruik van archetypes uitkomst bieden. Zo kan de hoofdpersoon ontmoetingen hebben of situaties meemaken die bepaalde archetypes bij de lezers ‘wakker maken’. Zorgzaamheid bijvoorbeeld, of juist rebelsheid. Of creativiteit. Niet voor niets worden juist hoofdpersonen in boeken en films juist door dat aanwakkeren van archetypes zo aantrekkelijk of juist afschrikwekkend. Maak dus gebruik van dit gegeven.

Merkverhaal archetype spectrum voor storytelling

Deze twaalf klassieke archetypes kunnen een goed uitgangspunt zijn voor de normen en waarden die uw merk vertegenwoordigt.

Merkverhaal advies 5.

Breng uw bedrijfsgeschiedenis tot leven

Mensen houden van verhalen. Veel consumenten zijn geboeid door historische verhalen of succesverhalen van bezielde ondernemers. Helaas laten veel organisaties prachtige verhalen over de oprichting, de innovaties, de mijlpalen, de uitdagingen en klantverhalen links liggen. Doorgaans ‘beleef’ je als consument van een merkverhaal niet meer dan een karige historische timeline met wat hoogtepunten op de site. Corporate History is een bron van verhalen die onuitputtelijk is voor storytelling rondom een merk.

Merkverhaal advies 6.

Benut de kracht van ‘ons soort mensen’

Waar veel afnemers argwanend zijn over merkbeloftes, hebben ze wel een bijna blind geloof in elkaar. Niets voor niets zijn er voor elk merk, van auto’s tot vakantiebestemmingen en van pizza’s tot sneakers wel reviews te vinden. Laten we het voorzichtig stellen, wij kennen in onze omgeving erg veel mensen die het van reviews af laten hangen of zij wel of niet dat bepaalde merk sneaker kopen. Of ze wel of niet hun vakantie boeken bij die reisorganisatie. Merkverhalen die de focus leggen op de ervaringen van afnemers komen dus veel vertrouwder over dan een merk-monoloog. Goed om rekening mee te houden dus. Oh ja, zorgt u er wel voor dat het echte reviews zijn, geschreven door echte mensen?

elevator pitch storytelling verhaal

We voelen als mens feilloos aan wie er in ‘onze’ groep hoort. In overtuigingspychologie is een mening zo iemand veel meer waard dan een willekeurige andere.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.