Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Verhalen inspireren en motiveren, want ze appelleren aan onze creativiteit. Verhalen doen een beroep op ons voorstellingsvermogen, zodat we ze makkelijker onthouden en doorvertellen en delen. Van dat effect gaan zeker de merkenbouwers onder u watertanden.
Maar hoe werkt branding dan precies met die verhalen? Waarin schuilt de kracht van storytelling? Want daarover hebben we het. We doen een boekje open.
Natuurlijk hadden onze oervaders de kunst van het jagen en vissen in handige checklists kunnen doorgeven aan de generaties na hen. Maar of die daarmee hadden weten te overleven, valt te bezien.Mensen onthouden nu eenmaal geen feiten. Of in ieder geval hebben ze daar moeite mee. Dus kozen die oude en ervaren jagers en vissers er in al hun wijsheid voor hun verzamelde kennis en vaardigheden over te dragen in spannende mythen, sagen, legendes en verhalen. Met daarin hoofdrollen voor helden, dé rolvoorbeelden voor de aanstormende jeugd. Zo werden die feiten plotseling inspirerend en motiverend, zo kwamen ze tot leven. Klopt, de kampvuren van toen zijn ingeruild voor social media. Maar het effect is er niet minder om.
Veel merkbeloftes in advertenties en commercials worden door consumenten ervaren als ongeloofwaardig. Waarom? Omdat mensen ervaren hebben dat de beloftes niet waargemaakt werden.Dit heeft er alles mee te maken dat een belofte doen en een positieve beleving ondergaan niet altijd in het verlengde liggen van elkaar. Sterker nog, een belofte en een beleving kunnen haaks op elkaar staan. Een expliciete belofte kan makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden. Dan is het bijna onmogelijk hieraan te voldoen.
Wat kunt u dan doen? Beter dan beloven is om het te laten beleven. Een goed verhaal kan dat. Een goed verhaal richt zich op ons gevoel. Een goed verhaal appelleert aan ons voorstellingsvermogen, doet een beroep op onze fantasie. Het laat ons zo zelf onze eigen relevante merkbelofte invullen. Ieder op zijn of haar eigen manier. Nog steeds fantastische voorbeelden hiervan zijn de Kerstcommercials van het Britse warenhuis John Lewis. Waarom? Tikt u de zoekterm ‘John Lewis Christmas’ maar eens in en oordeel zelf.
De kerstcommercials van John Lewis brengen het kerstgevoel altijd over op een unieke, verhalende manier.
Elke merkenbouwer zal het beamen, het ultieme doel is pas bereikt als consumenten zich met zijn of haar merk gaan identificeren. Een verhaal kan dat effect teweeg brengen.Zeker als dat verhaal opgebouwd is rondom de Why-vraag van Simon Sinek. Klinkt dat laatste u onbekend in de oren? Heel kort, Simon Sinek stelt dat teveel bedrijven zich enkel richten op wát ze produceren en hóe ze dat doen. Het resultaat daarvan is vaak een ‘gemiddelde’ merkbeleving die hooguit aanzet tot een koopintentie. Het is veel krachtiger – en stoerder bovendien – voor een bedrijf om te vertellen waarom het doet wat het doet. Dan gaat het om dieperliggende idealen, waarden en overtuigingen.Juist met (merk)waarden en -idealen kunnen consumenten zich identificeren. Omdat dat namelijk ook iets zegt over hun eigen idealen, waarden en overtuigingen. Die klik zorgt er voor dat een merk een sterk merk wordt met echte fans. En elke merkenbouwer weet: het is altijd beter fans te hebben dan kopers. Want fans ‘leven’ het merk en delen het. Hoe, waar en wanneer ze maar kunnen!
Iedereen is dol op helden. Correctie, iedereen is dol op authentieke helden. En daarvan gaan er nu eenmaal geen dertien in een dozijn.Niet gehinderd door iets of iemand, durven of presteren die helden iets waar we diep in ons hart misschien wel jaloers op zijn. Mannen als Richard Branson en Elon Musk, of dichter bij huis, John de Mol, Atilay Uslu van Corendon of Pieter Zwart van Coolblue. Ze hebben niet alleen die ultieme droomambitie, ze durfden het ook aan daarvoor hun hele hebben en houwen op het spel te zetten. Zo groeiden ze uit tot de authentieke iconen van onze tijd. Wat we willen aangeven: krachtige en overtuigende verhalen gaan nooit over de grootste gemene deler.
Waarom liggen we voor de deur van een Apple-store te wachten op de nieuwste iPhone, maar niet voor een andere smartphone? Het antwoord is simpel. Als het van Apple is, dan is het de moeite waard het ongemak van overnachten in een slaapzak voor lief te nemen.Tot nu toe is nog nooit niemand van een koude kermis thuisgekomen. Elke nieuwe Apple is nog steeds het meest logische vervolg op het iconisch product dat vervangen wordt. Maar misschien belangrijker nog, iedere nieuwe innovatie sluit ook perfect aan op de belofte die Apple doet in haar corporate story. Namelijk om de beste, de meest gebruiksvriendelijke en de best uitziende computers en smartphones ooit te maken. Een belofte die tot op de dag van vandaag naar meer smaakt! Beter kan een verhaal niet verteld worden.(Houdt u niet van Apple, of hebt u er zelfs een hekel aan? Dat is misschien wel het sterkste punt dat we willen maken. Apple’s verhaal is selectief, waardoor het niet iedereen aanspreekt. Omdat ze dat durven hebben ze wereldwijd niet het grootste marktaandeel in smartphones. Wat ze daarom wel hebben het grootste is grootste deel van de winst in deze markt. Dit geldt zowel marginaal als absoluut. Klanten zijn zich hiervan bewust, maar blijven het merk trouw. Op de inzet van storytelling door Apple valt veel af te dingen, maar zakelijk gezien legt het geen windeieren.)
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post