Storytelling voor overheid en burgerparticipatie

corporate storytelling authentiek verbinden

Er waait een frisse wind door overheidsland. Met de Rijksoverheid als belangrijke aanjager streven provincies, gemeenten en uitvoerende organisaties naar burgerparticipatie. Een prachtig en krachtig concept. Burgers die mee mogen praten over de inrichting van hun wijk. Omwonenden en gebruikers die hun mening mogen geven over de nieuw aan te leggen Rijksweg.

Natuurverenigingen die plannen mogen aandragen voor nieuwe natuurgebieden en sportverenigingen die mee mogen beslissen over hun sportfaciliteiten. Hoeveel mooier kan het leven worden? Maar burgers vragen te participeren betekent vooral met burgers communiceren en hen inspireren. En als het daarover gaat, is er voor veel overheden nog heel wat te winnen. Storytelling helpt daarbij!

Dagelijks worden er kranten en websites volgeschreven óver overheden. Maar hoe vaak lees je een verhaal ván een overheid? Inderdaad, zelden of nooit. En op en in hun eigen communicatiekanalen dan? Een snelle analyse leert dat de meeste websites, zeker die van gemeenten, overwegend handboek soldaat-achtige uitingen zijn. En dan nog moet je soms flink zoeken naar de openingstijden van bijvoorbeeld de Milieustraat. Ook gaat veel overheidscommunicatie over hoe en waar burgers, gebruikers en andere doelgroepen bezwaar of beroep kunnen aantekenen tegen overheidsbeslissingen. Heel belangrijk, maar om burgerparticipatie werkelijk op gang te krijgen is meer nodig.

Leentjebuur

Eerlijk is eerlijk, we kennen veel overheden die heus en serieus proberen het contact met hun burgers, bedrijven en bezoekers aan te gaan. Toch gaat het ook dan vaak weer over processen en over wettelijke kaders. Maar waarom zo sterk de nadruk leggen op de hoe en wat? Wat nu als overheden eens leentjebuur spelen bij het bedrijfsleven. Commerciële organisaties streven vooral naar continuïteit op de lange termijn. Daarvoor zijn ze continu op zoek naar die ‘toverformule’ waarmee ze klanten langdurig aan zich kunnen binden. Voor de meest succesvolle organisaties bestaat die formule uit het vertellen van krachtige, authentieke en sympathieke verhalen. Verhalen die vertellen waar organisaties mee bezig zijn en vooral, waarom ze dat doen. Persoonlijke verhalen die zo boeien dat mensen zich met die organisatie willen en kunnen identificeren.

Fantastische effecten

In onze ogen zouden ook overheden zich meer moeten toeleggen op het vertellen van betekenisvolle ‘Waarom-verhalen’. In het algemeen en zeker als het gaat om burgerparticipatie. Want waarom willen overheden dat? Wat zijn daar de voordelen van? Dan dient gelijk de volgende vraag zich aan. Hoe dan vervolgens burgers, bedrijven en bezoekers zo te inspireren dat ze de handschoen oppakken en ook zelf met plannen, ideeën en suggesties komen? Storytelling is bij het zoeken naar antwoorden op die vragen de bij uitstek geschikte discipline. Waarom? Omdat storytelling een aantal fantastische effecten teweeg kan brengen. Leest u deze vijf belangrijkste overwegingen om storytelling in te zetten bij burgerparticipatie er maar eens op na.

Effect 1 - Storytelling ordent

Storytelling ordent gebeurtenissen en zet deze in een verbindend verhaalkader. Zo schept storytelling overzicht, waardoor het gemakkelijker wordt voor burgers, bedrijven en bezoekers om het nut en de noodzaak van burgerparticipatie te begrijpen.

Effect 2 - Storytelling verbindt

Nog steeds verbindt een persoonlijk verteld verhaal mensen met elkaar. Dat schept hechte vertrouwenwekkende banden, waarmee abstracte plannen en agenda’s gezamenlijke plannen en agenda’s kunnen worden. En is dat niet de ultieme vorm van burgerparticipatie?

Effect 3 - Storytelling geeft betekenis

Verhalen geven betekenis aan personen, verhalen en plannen door ze in het juiste perspectief te plaatsen. Dat maakt het makkelijker voor burgers, bedrijven en bezoekers om zich te identificeren met uw met uw burgerparticipatie-ambities.

Effect 4 - Storytelling doet beleven

Geëngageerde verhalen, verteld vanuit een persoonlijk perspectief, roepen meer emotie en beleving op bij uw burgers, bedrijven en bezoekers. En niets werkt zo inspirerend als een gedeeld en geloofwaardig burgerparticipatie-verhaal.

Effect 5 - Storytelling inspireert

Storytelling brengt doelen tot leven door het inkleuren en verlevendigen van ambities, plannen en ‘stippen aan de horizon’. Zo verbindt storytelling uw organisaties én uw burgers, bedrijven en bezoekers in een proces van co-creatie in een gezamenlijke richting. Inderdaad, precies zoals burgerparticipatie dat beoogd.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.