Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Verhalen zijn er altijd en overal geweest. Dat is binnen organisaties niet anders. Maar vaak sluimeren die rond, terwijl juist organisatieverhalen verteld moeten worden. Die inspireren en motiveren het allerbeste. De grote vraag is dan hoe het organisatieverhaal tot leven te brengen. Belangrijk daarbij is de rol van de verhalen-ambassadeur, medewerkers die uw corporate DNA begrijpen en dat verder én uitgebreider kunnen verwoorden en delen. In deze blog geven wij u vier tips voor de creatie van het organisatieverhaal én verhalen-ambassadeurs.
Het belangrijkste organisatieverhaal is zonder enige twijfel een authentieke corporate story die het DNA van uw organisatie blootlegt. Het verhaal dat vertelt wie u bent en wat u zo uniek maakt. Uw ‘Why’ dus. Echter, hoe sympathiek en onderscheidend uw corporate story ook is, die moet wel voortdurend gevoed en ondersteund worden. Die moet aangepast worden aan de tijd en ontwikkelingen. Dat kan met nieuwe, inspirerende organisatieverhalen. Verhalen over beginjaren bijvoorbeeld. Of over de oprichter. Verhalen over vroegere en hedendaagse succesverhalen. Maar ook verhalen over de maatschappelijke rol van de organisatie. Zo ontstaat er in de tijd een serie verhalen die elkaar versterken en daarmee als bewijsvoering dienen voor uw corporate story. Binnen elke organisatie zweven er allerlei verhalen rond die belangrijk zijn om vast te leggen en te delen – intern en extern. Vaak moeten die verhalen gericht uit de organisatie worden opgehaald. Ook de verhalen-ambassadeur kan zijn of haar oor te luister te leggen in uw organisatie. Hoe dan die organisatieverhalen tot leven te laten komen?
Moet een verhalen-ambassadeur een roeptoeteraar zijn? Liever niet. Meer nog dan de kunst van het schrijven moet die de kunst van het kritisch luisteren beheersen. Moet die weten hoe en wanneer de juiste vragen te stellen. Hij of zij heeft daarbij een sterk ontwikkeld gevoel voor verhalen die belangrijk zijn om vast te leggen en door te geven. Is er geen interne verhalen-ambassadeur beschikbaar binnen uw organisatie? Overweeg dan zeker om een externe specialist in te schakelen. Als zijn of haar inzet en expertise leiden tot geïnspireerde organsiatieverhalen en meer betrokken medewerkers, is die investering zo terug verdiend.
Voordat een schrijver aan een roman begint, heeft die al weken zo niet maanden aan voorwerk gedaan. Het concept en de rode draad van het verhaal zijn bekend, de hoofdpersonen hebben een karakter gekregen, het is bekend wat de kernboodschap van het verhaal is, kortom, de verhaallijn staat. Gaat het om het tot leven brengen van organisatieverhalen, dan is de werkwijze min of meer hetzelfde. De verhalen-ambassadeur kent de doelstellingen en strategie van de organisatie en weet op welke organisatiewaarden, -overtuigingen en afspraken ingezoomd moet worden. Zo fungeert de corporate story tevens als een redactionele agenda, waarmee gericht gezocht kan worden naar elkaar versterkende thema’s en onderwerpen. Net zo belangrijk als de verhaallijn is ook de communicatiemix. Welk doel heeft het verhaal? Verhelderen, stimuleren, verbinden of inspireren. Verhalen hebben verschillende effecten – bewustzijn versterken, feiten verhelderen, aanzetten tot actie of zorgen voor emotionele beleving. Het is dus belangrijk om elk verhaal te positioneren aan de hand van een uitgewerkte communicatiematrix.
Doel van het instrument storytelling is om een interactieve communicatie op gang te brengen. Het kernverhaal biedt het kader, de verhalen van medewerkers zorgen voor de inkleuring en de beleving van het verhaal. Afstemming en verbinding met de interne (en later ook externe) doelgroepen is belangrijk. Managers en medewerkers zijn druk en hebben verschillende communicatiebehoeften. Bij het ontwikkelen van de communicatiemix speelt de interne ‘customer journey’ – wat hebben we nodig? – een leidende rol. We gebruiken hierbij een door Storytelling People ontwikkeld model voor het invullen van de communicatiemix. Hierbij worden de doelgroepen door een uitgebalanceerde mix bij de inzet van middelen meegenomen langs de communicatiestadia die verbinden en stimuleren om daarbij ratio te laden met emotie en zo een voor medewerkers inspirerend verhaal te vertellen. Het uiteindelijke doel is om binnen de organisatie offline en online ‘ontmoetingsplaatsen’ te creëren voor het delen van verhalen.
Maar verhalen vinden niet vanzelf hun weg naar uw medewerkers; in het wilde weg verhalen de organisatie in slingeren, dat gaat ook niet werken. Daarom moet de focus liggen op het creëren van verschillende offline en online ontmoetingsplaatsen. Of het nu gaat om het prikbord bij het koffiezetapparaat of een online App, daar ontwikkel je de ruimten om verhalen te delen en te reageren. Een handige tool kan daarbij een storymanual zijn – met handige formats – of een speciale storytelling App. Zo hebben wij een eigen OneStory® App ontwikkeld die het verhalen vertellen en delen een boost geven.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze onderwerpen:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post