Corporate story telling

Verhaalambassadeurs

By 10 december 2014 No Comments

Hoe brengen we organisatieverhalen tot leven? Interne ambassadeurs leggen de basis voor succes.

In mijn vorige blogpost schreef ik over het belang van organisatieverhalen. Rondzwevende verhalen binnen een organisatie moet je vastleggen; ze maken deel uit van het corporate dna. Maar met verhalen is het net als met een visie: het verhaal moet van het papier af. Verhalen hebben verhalenvertellers nodig om ze tot leven te brengen. Daarvoor is het van belang dat er ambassadeurs voor het verhaal komen. In eerste instantie binnen het management en daarna verspreid over de hele organisatie. Zeker binnen sales zijn echte verhalenvertellers nodig. Wat is er nodig om een verhaalambassadeur te creëren?

1. The story

De verhaalambassadeur beschikt over een verhaalkader. Hij of zij moet het kernverhaal van de organisatie kennen (wie zijn we? Wat maakt ons uniek? Waarom zijn we op aarde?). In het kernverhaal is ook de visie opgenomen.

2. Telling the story

De ambassadeur beschikt over een top 10 van de meest sprekende verhalen uit de organisatie, die hij aan het kernverhaal verbindt. Zo illustreert hij of zij het centrale kernverhaal dus middels krachtige succesverhalen uit de praktijk. Ook gebruikt hij persoonlijke verhalen om zijn verhaal over het voetlicht te brengen.

3. Activating stories

De verhaalambassadeur weet hoe hij verhalen bij anderen losmaakt. Hij heeft daarbij gevoel voor verhalen van medewerkers en klanten die belangrijk zijn om vast te leggen en door te vertellen. Door anderen te stimuleren ook hun verhaal te vertellen, geeft hij het ‘ambassadeurschap’ door.