Waarom en hoe gebruik je als leider storytelling?

Waarom en hoe gebruik je als leider storytelling

Iedere leidinggevende moet zo nu en dan de zeepkist op. Gaat het erom uw medewerkers verslag te doen van een voorbije periode, dan kunt u prima uit de voeten met een feitelijk verslag. Maar klimt u op de zeepkist om uw medewerkers in beweging te krijgen, om ze nieuwe uitdagingen mee te geven, kortom om ze te leiden, dan moet u uit een ander vaatje tappen. Effectiever is het dan uw boodschap te vertalen in een verhaal. Deze blog vertelt over de kracht van storytelling & leiderschap en biedt 5 tips voor het beste verhaal.

Verslagen informeren, verhalen inspireren

Wat een verslag doet is medewerkers feitelijk op de hoogte brengen van iets. Er vind dan ook enkel een verschuiving van kennis plaats. ‘We hebben afgelopen jaar een hogere winst gerealiseerd’. Of, ‘Voortaan gaan we de functioneringsgesprekken anders inrichten’. Mooi en wellicht zelfs interessant om te weten, maar het is niet altijd relevante kennis? Horen medewerkers echter een goed opgebouwd verhaal, dan gebeurt er meer. Veel meer zelfs. Met dat er ook nú een verschuiving in denken plaatsvindt, verandert er tevens iets in hun beleving. Uiteindelijk draait het ultieme leiderschapsverhaal om vertrouwen, trots en leiderschap. Met name bij organisatieverandering is er ook behoefte aan verhalen die moed, overtuiging én inspiratie losmaken. Ten slotte moet er vertrouwen – geloof – worden gecreëerd om in beweging te komen en hun leider te volgen.

Storytelling geeft ruimte aan persoonlijkheid en versterkt trots

Een verslag geeft weinig ruimte voor eigen interpretatie. Het is wat het is. Niets meer, niets minder. De leider die storytelling benut, versterkt zijn impact op de organisatie. Het ultieme leiderschapsverhaal is gericht op team building. Met als resultaat: versterking van de betrokkenheid en loyaliteit van medewerkers.

Een goed opgebouwd verhaal geeft medewerkers de ruimte om daar zelf invulling aan te geven, daar zijn eigen ideeën bij te bedenken. Dat komt omdat een verhaal – een goed verhaal althans - de diepste waarden en idealen van mensen en dus ook medewerkers raakt. Iedereen wil uiteindelijk gezien en gewaardeerd worden. Uiteindelijk draait waar leiderschap om anderen een platform te bieden waarop ze kunnen schitteren. In die zin is iedere medewerker een soort ‘held’. Iedereen wil vol trots kunnen zeggen wat hij of zij – met overwinnen van uitdagingen – voor de organisatie heeft waargemaakt.

Medewerkers zijn de beste ambassadeurs van uw organisatie. Door hen de juiste gereedschappen te geven om het verhaal van uw bedrijf eigen te maken en uit te dragen bouwt u aan een reputatie die met geen geld te koop is. De oprechte trots van medewerkers straalt van uw bedrijf af en de vonk slaat over naar iedereen die zij spreken, professioneel en privé. Zulke toewijding kunt u nooit vragen, alleen maar ondersteunen.

Uw persoonlijke leiderschapsverhaal

Het verhaal is uw signatuur als leidinggevende; hoe u door de jaren heen hebt geleerd om mensen te motiveren. U bent een leider, gewend verantwoordelijkheid te nemen en knopen door te hakken. U wilt mensen meenemen in uw visie, in uw perspectief op de toekomst. Hoe doet u dat? Wat betekent leiderschap in een sterk geëmancipeerde en geïndividualiseerde samenleving? Wat zijn de kernwoorden voor uw persoonlijke stijl? Gaat het om een straffe, duidelijke koers – my way or the highway – of meer om gedragen beslissingen, vanuit consensus en harmonie?

Wat zijn voor u tekenende leiderschap-ervaringen geweest? Op basis van welke overweging of overtuiging neemt u beslissingen? Wat gaat goed, wat gaat fout? Wat ervaart u als dilemma’s? U hebt empathisch vermogen, maar soms moet u ook harde beslissingen nemen. Hoe gaat u om met ratio en gevoel? Don’t mistake my kindness for my weakness — hoe voorkom je dat misverstand?

U hebt successen behaald waarop u met recht trots bent, maar gaandeweg hebt u ook schrammen en halen opgelopen. Wat waren uw ervaringen met de ‘leiders’ in uw leven, zoals een vader of een leraar? Wat is in de laatste vijf à tien jaar voor u de belangrijkste ontwikkeling in uw denken en doen geweest? Wat is nu uw belangrijkste boodschap voor inspirerend leiderschap? Kortom, u hebt een verhaal te vertellen.

Maar hoe dan een goed verhaal te vertellen?

2 - Laat uw publiek uw verhaal beleven

Kauw uw medewerkers uw verhaal niet voor, maar zet hun zintuigen aan het werk. Dat doet u door uw verhaal zó te vertellen dat zij het als het ware kunnen ruiken, proeven, voelen en vooral beleven.

2 - Maak uw verhaal persoonlijk

Schud die nieuwe strategie, die nieuwe dienst of dat innovatieve product nooit achteloos uit uw mouw, alsof u ze ter plekke bedenkt. Vertel een persoonlijk verhaal over de tegenslagen die u daarvoor moest overwinnen, over de keuzes die u moest maken en wat dat met u deed.

3 - Breng karakters tot leven

In een goed verhaal komen meerdere personages voor. Breng die tot leven door ze kort te beschrijven. Ook hier geldt weer dat het de kunst is om de toehoorders zich een beeld te laten vormen van die personages.

4 – Werk toe naar de kernboodschap

Gebruik beelden die uw verhaal extra kracht bijzetten. Krachtige beelden blijven altijd goed hangen in de herinnering… En met een goed gekozen beeld laat u ook treffend zien dat u de kern van uw verhaal terug kunt brengen tot 1 woord of 1 krachtig beeld. In de beperking toont zich nog altijd de meester.

Aan de slag

Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Download de Storytelling People App!

Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.

Kijk ook eens bij deze blogs:

Over Storytelling People

Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.

Onze success stories

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.

Heineken: de magie
Friesland Campina: gezond groot
NS: de vooruitgang
Sligro: typisch Sligro
Randstad: shaping work
Sustainability: dedication

Storytelling scan aanvragen

Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.

* = s.v.p. invullen

Download OneStory® App

Download OneStory® App
Download OneStory® App

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.