Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Een aansprekend verhaal vertellen is meer dan een goed verhaal hebben. Een aansprekend verhaal inspireert, motiveert en bezielt. Omdat het mensen raakt en daardoor in beweging brengt. Maar hoe kom je tot een aansprekend verhaal? In dit artikel zeven tips.
Een aansprekend verhaal vertellen gaat verder dan informeren of inspireren. Een aansprekend verhaal ‘involveert’: met gevoel en betekenis maak je toehoorders actief deelgenoot van je verhaal. Je brengt ze in beweging en neemt ze mee naar een waarachtig en werkelijk beeld van de toekomst. Of je verhaal aansprekend is wordt uiteindelijk bepaald door de toehoorders. Persoonlijke, goedvertelde verhalen, op basis van de eigen ervaring, hebben de grootste kans daarin te slagen.
Hieronder zeven tips om je verhaal aansprekend te vertellen.
Stem de inhoud en vorm van je verhaal af op wat jouw doelgroep bezighoudt. Kruip in hun huid zodat jij werkelijk begrijpt wat hen beweegt. Sluit aan op hun beleving en biedt van daaruit een nieuw perspectief.
Verbeeld elk onderdeel van je visie. Beschrijf vanuit een punt in de toekomst wat er gebeurd is om de visie uit te laten komen. Dit toekomstbeeld werkt sterker dan vanuit het heden vertellen wat er moet gebeuren. Op deze manier wordt de boodschap concreet, waarachtig en werkelijk.
Verdiep je toekomstreis. Vertel hoe je de onvermijdelijke problemen overwon. Beschrijf de beren op de weg en de hordes die je nam. Deel hoe je uitdagingen het hoofd bood. Benadruk vooral hoe je rationeel en emotioneel overeind bleef.
Geef aan hoe (toekomstige) prestaties betekenis hebben in het groter geheel. Bijvoorbeeld de continuïteit van de onderneming of je eigen groei. Vertel de bijdrage daaraan en de ‘logische’ volgende stap vanuit die samenhang.
Deel tijdens de reis voortdurend wat je voelt wanneer je een belangrijk punt bereikt. Neem mensen mee in jouw beleving. Deel je gevoelens. Dat maakt een sterke verbinding tussen jouw als spreker en je publiek. Een essentieel ingrediënt van een succesvol verhaal.
Maak je verhaal krachtiger met persoonlijke anekdotes. Kies 3 kernwoorden en vertel bij elk kernwoord een aansprekende anekdote. De anekdote illustreert waarom je het zo belangrijk vindt.
Abstracte woorden doen niets in ons hoofd. Ze ‘raken’ ons niet. De juiste metafoor roept een beeld op dat betekenis geeft en blijft hangen. Een beroemd voorbeeld over innovatie zegt meer over de betekenis dan de letterlijke definitie van het woord.
Deze 7 stappen zijn handvatten voor een verhaal dat mensen aangrijpt. Maar aansprekend verteller word je vooral door het te doen!
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post