Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel één of meerdere social media-accounts. De veelgehoorde ‘klacht’ over social media is dat het een vluchtig karakter heeft. Maar dat betekent helemaal niet dat storytelling op social media onmogelijk is.
Alleen al in Nederland begeven zich dagelijks miljoenen mensen op social media als Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Twitter, om maar de bekendsten te noemen. Het Nationale Social Media Onderzoek 2017 van Newcom Research meldde dat WhatsApp op dit moment het meest populair is. Want inderdaad, met de nieuwe functies mag WatsApp tegenwoordig ook een heus social medium genoemd worden. WhatsApp wordt op de voet gevolgd door Facebook.
U wilt aantallen? Maar liefst 7.8, respectievelijk 7,5 miljoen Nederlanders gebruiken dagelijks WhatsApp en Facebook. Waarbij ten aanzien van Facebook wel aangetekend moet worden dat het aantal ouderen op Facebook flink toeneemt, terwijl het aantal jongeren afneemt. Nog wat uitkomsten, Instagram is met een groei van 41% het ongeveer gelijkblijvende Twitter gepasseerd. LinkedIn tot slot groeide met 33 procent. YouTube vraagt u? ‘Slechts’ 1,7 miljoen Nederlanders per dag. Maar dat is wél 31% hoger dan in 2016. Dat u zich dit alles goed tussen de oren print voordat u overgaat naar de adviezen.
Corporate storytelling draait om mensen verbinden. Sociale media dragen daar aan bij.
Een goed verhaal is opgebouwd volgens een bepaalde structuur. Joseph Campbell’s ‘The Hero’s Journey’ gaat daar nader op in, maar ook Dan Harmon’s Story Circle is interessante en bovendien onderhoudende lees- en leerstof. Beide ‘theorieën’ gaan uit van een hoofdpersoon die met vallen en opstaan zijn doel bereikt en met alle geleerde lessen zijn leven een andere wending weet te geven. Gedurende die reis doen zich een aantal – door de storyteller zorgvuldig geplande – momenten voor, waarmee gewenste reacties van de lezer, kijker of luisteraar worden opgewekt. Wilt u online succesvol worden met storytelling, zorg dan eerst dat uw verhaalstructuur staat als een huis!
Uw lezers moeten zich kunnen identificeren of emotioneel betrokken kunnen raken bij de hoofdpersonen in uw verhaal. Want pas dan kan de lezer uw verhaal ‘voelen’ en ‘beleven’. Onthoud bijvoorbeeld hoe Dove afzag van supermodellen en ‘echte’ vrouwen liet figureren in zijn Real Beauty-campagne. Over identificatie gesproken.
Het is niet gezegd dat een verhaal in één keer verteld of getoond moet worden. Juist op social media kunt u steeds nieuwe hoofdstukken of nieuwe verhaallijnen toevoegen. Refinery29.com, een internationaal online lifestyle-platform voor vrouwen, nam de proef op de som en plaatste een serie Facebook-advertenties die samen een afgerond verhaal vormden. De resultaten gingen alle verwachtingen te boven. Want niet alleen leverden de uitingen een conversiestijging van 56% op, ook de online aankopen namen toe met maar liefst 10%. Waarvan akte!
Natuurlijk kunt u op de social media helemaal los gaan over de eigenschappen van uw merk, product of dienst. Maar zit uw doelgroep daar op te wachten? Onze ervaring is dat het vele malen effectiever is in te zoomen op de interesses van uw doelgroep, zodat u daar uw verhaal op af kunt stemmen. Wat vindt die relevant? Waarover wil die meer weten? Wanneer u daar op inspeelt, zult u merken dat uw verhalen steeds vaker worden ‘geliked’ en ‘geshared’. Sterker nog, als u eenmaal een trouwe schare digitale fans heeft opgebouwd, kunt u hen zelfs vragen te participeren in uw verhaal. Authentieker kan het niet, sympathieker wordt het niet.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post