Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Een effectieve anekdote is kort, persoonlijk, spannend en voegt iets toe aan uw presentatie. Deze blog geeft tips over hoe om te gaan met anekdotes presenteren. Het kan namelijk heel effectief zijn een anekdote te vertellen om meteen de volle aandacht van uw publiek te hebben. Maar wanneer en hoe nu precies anekdotes in te passen in uw presentatie? We geven u de 4 beste tips.
Een komische gebeurtenis is niet alleen om de lachers op uw hand krijgen. Uiteindelijk moet de anekdote meerwaarde opleveren voor uw presentatie. De perfecte anekdote voegt dus werkelijk iets toe aan uw presentatie. Er dient een duidelijke relatie te liggen tussen de anekdote en dat wat u wilt presenteren. Kunt u niet zo’n anekdote bedenken, brand uw vingers er dan niet aan.
Ongetwijfeld hebt u wel eens een anekdote gehoord of gelezen, waarvan u dacht; die kan ik zelf ook goed gebruiken. De vraag is dan of u daar altijd en overal mee wegkomt. Zeker als u daarover een lastige vraag gesteld krijgt, kan het risicovol zijn. Beter is het dus om alleen te vertellen over wat u zelf hebt meegemaakt hebt. Daarbij geldt, hoe persoonlijker, hoe beter.
Een persoonlijke anekdote presenteren is sterker, omdat u uw publiek meeneemt naar de tijd en plaats dat deze gebeurde. Dat kan natuurlijk alleen geloofwaardig overgebracht worden als het uw eigen belevenis is geweest.
Een goede anekdote laat zich vertellen binnen twee minuten. Liever nog korter. Lukt u dat niet? Dan vertelt u onnodige details, óf is wat u wilt vertellen gewoon niet voor een anekdote. Dat betekent niet dat u dat korte verhaaltje weg moet gooien. Integendeel, misschien schuilt daar wel een heel mooi detail wat u verderop in uw presentatie perfect kunt gebruiken.
Heeft u de reputatie dat u altijd in de meest bizarre situaties terecht komt? Dan mag uw anekdote gerust wat vreemder zijn. Anders is het verstandig uw anekdote geloofwaardig te houden. Het werkt het beste de anekdote zo te vertellen dat uw gehoor zich in uw situatie kan verplaatsen. En dat is toch uiteindelijk wat u wilt? Om uw gehoor te laten beleven en voelen wat u presenteert?
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post