Wat is storytelling?
Waarom storytelling?
Storytelling implementatie
Storytelling tips
Toolkit
Corporate Story
Storytelling Workshops
Storytelling tools
Voorbeelden
Corporate story Heineken
Corporate story NS
Corporate story Randstad
Corporate story FrieslandCampina
Corporate story Sligro
Corporate story Ausnutria
Corporate story T-Mobile
Corporate story NNZ
Corporate story HH Delfland
Ons verhaal
Onze klanten
StoryTelling Community
Contact
Wanneer was de laatste keer dat u op het puntje van uw stoel zat tijdens een presentatie of lezing? Of vraagt u zich wel eens af of úw voordracht de moeite waard was om naar te luisteren? In deze blog bespreek ik 5 storytelling-technieken, waarmee een presentatie of lezing geheid én onderhoudend én informatief wordt. Oók die van u!
Gek eigenlijk, dat heel veel presentaties en lezingen gortdroge opsommingen zijn van feiten en weetjes. Dat maakt ze niet alleen saai om naar te luisteren, ze worden ook niet of in ieder geval slecht onthouden. Waarom het dan niet eens over een andere boeg gooien? Want presentaties en lezingen kunnen wel degelijk onderhoudend en informatief tegelijk zijn. Storytelling helpt daarbij.
Een goed verteller zuigt het publiek zijn verhaal in. Niet door zijn toehoorders alles tot in detail voor te kauwen, maar door hun zintuigen aan het werk te zetten. Door het verhaal zó te vertellen dat zij het als het ware ruiken, proeven, voelen en vooral beleven.
Mensen identificeren zich graag met helden. Met mensen die ondanks alles doorzetten en uiteindelijk succesvol worden. Doe uw voordeel met dat gegeven. Schud die nieuwe strategie, die nieuwe dienst of dat innovatieve product dus nooit achteloos uit uw mouw, alsof u ze ter plekke bedenkt. Door te vertellen over de tegenslagen die u daarvoor moest overwinnen, over de keuzes die u moest maken en wat dat met u deed, wordt u die nieuwe en sympathieke held van uw publiek.
In een goed verhaal komen meerdere personages voor. Breng die tot leven door ze kort te beschrijven. Ook hier geldt weer dat het de kunst is om de toehoorders zich een beeld te laten vormen van die personages. Ter illustratie: vertelt u over ‘onze CFO’, dan blijft die meneer of mevrouw abstract en kleurloos. Verhaalt u echter over ‘Ons financiële baken, een betrouwbare, vlotte veertiger die al vier marathons heeft gelopen’, dan hebben mensen daar meteen een beeld bij.
Mooie en goede verhalen zijn de moeite waard om door te vertellen. Om te delen met anderen. Voorwaarde daarvoor is een climax. Net als de situatie onhoudbaar dreigt te worden, denk aan een naderend faillissement, een mislukte fusie, onderneemt u dié actie of vindt u dié oplossing, waarmee u de zaak ten goede keert. Waarmee er weer nieuw perspectief gloort aan de horizon. Waarmee u niet alleen uzelf hebt overwonnen, maar ook de negatieve situatie waarin u of uw organisatie verkeerde.
Niet zelden is een presentatie een wat uitgebreidere versie van wat er al op de power-point sheets staat. Meer van hetzelfde dus en niet echt spannend. Gebruikt u in plaats van die afgezaagde bullets dan eens beelden die uw verhaal extra kracht bijzetten. Die echt iets toevoegen aan wat u vertelt. Beelden die er toe bijdragen dat de al eerder gememoreerde zintuigen van uw publiek nóg intenser worden getriggerd.
Een prachtig voorbeeld van een ijzersterke presentatie met storytelling-technieken vind ik nog steeds Kevin Spacey, alias Frank Underwood in de populaire tv-serie House of Cards, die een paar jaar geleden een zaal marketeers een presentatie gaf over, inderdaad, storytelling.
Wilt u nu gelijk aan de slag met storytelling? U kunt beginnen met eens een kijkje te nemen op onze websites storytellingpeople.nl, corporatestory.nl, storytellingworkshop.nl en voor employee engagement zie storytellingpeople.com. Daar vindt u al heel veel bruikbare informatie. Of kiest u er liever voor meteen de diepte in te gaan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Alles weten over corporate story en corporate storytelling? Download de Storytelling People App in de App Store of bij Google Play.
Kijk ook eens bij deze blogs:
Storytelling People legt al meer dan 30 jaar corporate stories vast en brengt die tot leven met storytelling en community building.
Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van mensen en voor mensen.
Onze Storytelling Scans Implementatie, Verhaal of Cultuur brengen snel en accuraat het potentieel van úw verhaal in kaart. Daarna weet u hoe u storytelling het beste toepast.
* = s.v.p. invullen
next post